مدت زمان ترک الکل

11 جولای 2023

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید برای درمان اعتیاد الکل در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد پیام تندرستی اقدام کنید، به احتمال زیاد علائم ترک الکل را تجربه خواهید کرد. شدت علائم ترک الکل معمولا تا ۷۲ ساعت به اوج خود می‌رسد. بسیاری از شما از متخصصین ما سوال می‌پرسید که « ترک الکل چقدر طول میکشد؟» در این مطلب قصد داریم تا بطور مفصل راجع به مدت زمان ترک الکل صحبت کنیم. می‌خواهید الکل را ترک کنید؟ با ما همراه باشید.

مدت زمان ترک الکل به چه عواملی وابسته است؟

مدت زمان سم زدایی ترک الکل به عواملی از قبیل میزان الکل مصرفی، مدت زمانی که الکل مصرف کرده‌اید و اینکه آیا قبلا تجربه ترک الکل را داشته اید یا خیر؟! بستگی دارد.

ترک الکل چند روز طول می کشد؟

معمولا علائم ترک الکل در روز سوم سم زدایی به اوج خود می‌سد و برای اکثر افراد در روز چهارم یا پنجم متوقف می‌شود. جدول زمانی ترک الکل به شرح زیر است:

مدت زمان های ترک الکل

۶ ساعت بعد از قطع مصرف الکل
علائم خفیف ترک الکل بروز می‌کند. البته برای افرادی که به مدت طولانی الکل مصرف کرده‌اند، ممکن است در این مدت زمان ترک الکل، تشنج را نیز تجربه کنند.
۱۲ تا ۲۴ ساعت
 اثرات ترک الکل در این دوره زمانی بصورت لرز، تب، تپش قلب و… ادامه می‌یابد. اما درصد کمی از افراد هستند که در این بازه زمانی توهم را نیز تجربه می‌کنند. (جهت مطالعه علائم ترک الکل به مقاله آن مراجعه کنید.)
۲۴ تا ۴۸ ساعت
اگر شما جز افرادی باشید که علائم ترک خفیف الکل را تجربه می‌کنید، معمولا در این دوره، علائم شما به شدیدترین حالت خود می‌رسد و بعد از نهایتا ۵ روز روند کاهشی پیدا می‌کند.
۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت
در این مدت زمانی ترک الکل، برخی افراد علائم ترک الکل شدید بنام دلیریوم ترمنس را تجربه می‌کنند و ممکن است دچار توهم و تشنج شوند. شایان ذکر است که DT تنها برای کمتر از ۵ درصد افراد اتفاق می‌افتد.
۷۲ ساعت
در این بازه زمانی علائم ترک الکل به شدیدترین حالت خود می‌رسد.

لازم است یادآور شویم که علائم ترک متوسط ممکن است در برخی افراد تا یک ماه با شدت کمتر ادامه یابد. این به ژنیتیک فرد نیز وابسته است و فرد ممکن است دچار تپش قلب یا توهمات دیداری یا شنیداری و حتی لمسی شود، یعنی چیزهایی را ببیند که اساسا وجود ندارند، یا چیزایی که بشنود که اصلا گفته نشده‌اند!

سایر عوامل تاثیر گذار روی مدت زمان ترک الکل

بر اساس یک مقاله در سال 2015، تخمین زده می شود که 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل، زمانی که الکل را ترک می کنند، علائم ترک را تجربه خواهند کرد. پزشکان تخمین می زنند که 3 تا 5 درصد از این افراد علائم شدید دارند. عوامل متعددی بر اینکه «ترک الکل چند روز طول میکشد؟» موثر است. پزشک ترک اعتیاد حاضر در کلینیک پیام تندرستی تمامی عوامل زیر را در تخمین مدت زمان ترک الکل شما در نظر می‌گیرد.

مدت زمان ترک الکل - کلینیک پیام تندرستی

عوامل خطر برای بروز  DTsو افزایش مدت زمان ترک الکل عبارتند از:

• عملکرد غیر طبیعی کبد
  • سابقه DTs
  • سابقه تشنج همراه با ترک الکل
  • تعداد پلاکت کم
  • سطوح پایین پتاسیم
  • سطوح پایین سدیمتمامی
  • سن بالاتر در زمان ترک
  • کم آبی بدن
  • وجود ضایعات مغزی
  • ترکیب الکل با مواد مخدر دیگر

الکل جز موادی است که توصیه می‌شود با کمک حرفه‌ای اقدام به ترک آن کنید. اما اگر هر کدام از عوامل بالا را داشتید حتما از خدمات بستری مرکز ترک الکل پیام تندرستی بهره مند شوید.

دریافت کمک حرفه‌ای برای ترک الکل

حالا می‌دانیم که برای اکثر افراد مدت زمان ترک الکل تا پنج روز است. اگر حس می‌کنید تمام روز ذهنتان درگیر الکل است و دیگر نمی‌توانید مانند سابق به مسئولیت های خود را انجام دهید، لازم است هر چه سریع تر برای ترک الکل اقدام کنید. در این راستا متخصصین کلینیک پیام تندرستی با روش های نوین ترک اعتیاد به درمان شما بیماران می‌پردازند. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و از خدمات ما برخوردار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)