ترک اعتیاد متادون

مقاله ترک اعتیاد - ترک اعتیاد متادون

امروزه متادون به اشتباه به عنوان یک داروی جایگزین برای کمک به افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر، هروئین و مورفین هستند، تجویز می‌گردد. در کمپ های ترک اعتیاد، متادون به صورت روزانه در دوزهای اندازه گیری شده به یک فرد داده می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند که متادون به افراد اجازه می‌دهد هر گونه مواد مخدر دیگری که از آن استفاده می‌کنند را متوقف کنند! در صورتیکه متادون نوعی دیگر از شبه مخدرها است که بشدت وابستگی فیزیکی و ذهنی برای بیمار ایجاد کرده و شخص تنها نوع اعتیاد خود را از موادی دیگر به متادون تغییر داده است. متادون از نظر ساختار شیمیایی شبیه هروئین و سایر مواد مخدر است و تاثیر مشابهی نیز روی بدن دارد، طبق گزارش مرکز مواد مخدر و تحقیقات (CESAR) بسیاری از مصرف کنندگان متادون گرفتار اعتیاد می‌شوند.

بهترین و سریع‌ترین روش ترک اعتیاد متادون

افرادی که به قرص یا شربت متادون اعتیاد پیدا کردند، می‌توانند با مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی و مشاوره اولیه رایگان ترک اعتیاد برای بهبودی شرایط جسمی و روحی خود اقدام کنند. معمولاٌ بعد از مشاوره روانشناس و نتیجه آزمایش تست اعتیاد، فرد مصرف کننده با دریافت اطلاعاتی در مورد روش های ترک اعتیاد بصورت سم زدایی سریع و تدریجی مواد مخدر از بدن، درمان خود را تحت نظر روانپزشک متخصص و کادر پزشکی مجرب آغاز می‌کنند.

در برخی مراکز ترک اعتیاد فرد مصرف کننده را وابسته به متادون نگه می‌دارند و فقط دوزها را کاهش می‌دهند! اما در کلینیک ترک اعتیاد و اعصاب و روان پیام تندرستی پزشکان بر سم زدایی بدن از مواد مخدر تمرکز دارند. بعد از سم زدایی متادون از بدن بیمار معمولاٌ برنامه های درمان رفتاری شناختی و روان درمانی اعتیاد برای او آغاز می‌گردد. این درمان‌ها به بیماران اعتیاد کمک می‌کند تا روحیه قدرتمند روان شناختی را تجربه کنند. روانشناسان ما با هدف قرار دادن اعتیاد افراد و شناسایی عوامل مسبب آنها به صورت یک به یک با افراد کار خواهند کرد. این به بیماران کمک می‌کند تا شرایطی را که احتمالا در محیط خانه خود، آنها را دوباره به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد شناسایی کنند.

تصورات اشتباه درباره شربت یا قرص متادون

اگرچه متادون بیشتر در محیط پزشکی یافت می‌شود، افراد می‌توانند بدون هیچ سابقه اعتیاد به مواد دیگری به آن معتاد شوند. قرص یا شربت متادون همانند بسیاری از مواد مخدر دیگر به طور گسترده‌ای در سطح خیابان برای کسانی که می‌خواهند از آن برای اهداف تفریحی استفاده کنند، در دسترس است. این شبه مخدر باعث می‌شود افراد احساس گرما و آرامش کنند، زیرا ضربان قلب آنها را کاهش داده و دمای بدن را افزایش می‌دهد. این امر منجر به احساسی مشابه تجربه مصرف بیش از حد الکل خواهد شد، تنها با درجه ای بیشتر. بسیاری از افراد در معرض تصورات غلط هستند که متادون ایمن تر از هروئین است. در واقع، بیش از 50 درصد افراد معتاد به متادون به مواد مخدر دیگری نیز اعتیاد دارند.

اعتیاد به متادون چه علائمی دارد؟

متادون یک داروی مخدر می‌باشد که برای کاهش درد بصورت قرص یا شربت برای بیماران در صورت تشخیص پزشک تجویز می‌گردد. متادون نیز مانند تمامی مواد مخدر وابستگی فیزیکی و روانی برای مصرف کننده حتی در دوز های پایین دارد.

از علائم و نشانه‌های اعتیاد به متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از متادون و الکل با هم
  • دروغ گفتن به متخصصین پزشکی برای دریافت دوز بالاتری از متادون
  • استفاده همزمان از متادون و هروئین
  • مصرف بیش از حد توصیه شده از متادون

سم زدایی متادون چند روز طول می‌کشد؟

بهترین روش سم زدایی متادون از بدن برای افراد مصرف کننده، معمولا در مرکز تخصصی ترک اعتیاد صورت می‌گیرد. سم زدایی متادون بستگی به شرایط جسمی،روحی،مقدار مصرف و مدت زمان مصرف بیمار به دو صورت سم زدایی سریع مواد از بدن و بستری تدریجی در کلینیک پیام تندرستی امکان پذیر می‌باشد. توصیه پزشکان برای ترک اعتیاد متادون شروع درمان سم زدایی تدریجی می‌باشد که طول درمان 1 الی 2 هفته می‌باشد. در زمان بستری بیمار بصورت شبانه روزی تحت نظر روانشناس و پرستار است و روزانه سه نوبت ویزیت روانپزشک می‌شود و با توجه به سیر بیماری و شرح حال بیمار که توسط روانشناس ثبت گردیده، داروهای او تغییر می‌کند. بهبودی بیمار در زمان ترک اعتیاد مواد مخدر برای افرادی که به تنهایی می‌خواهند مراحل ترک را سپری کنند،بسیار دشوار است! به ویژه اینکه علائم ترک اعتیاد اغلب ناخوشایند هستند و بیمار دوباره به مصرف خود حتی با دوز بالاتر ادامه می‌دهد. ترک متادون در خانه بدون نظارت کادر درمانی ممکن است برای یک فرد ناراحت کننده باشد که فرد با علائم اشاره شده مواجه می‌گردد، از جمله:

• سرگیجه و غش
  • پیچ و تاب و درد شکمی، اسهال
  • تعریق و عدم تحمل گرما

بسته به طول مدت اعتیاد شخص مصرف کننده و دوز مصرف قرص یا شربت متادون ، برخی افراد ممکن است علائم جدی تري را در دوره ترک متادون تجربه کنند. اگر بیمار دوره درمانی خود را تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و اعصاب و روان سپری کند، شرایط علائم ترک اعتیاد او با توجه به مراقبت های پزشکی بصورت شبانه روزی به راحتی قابل تحمل می‌باشد. برخی علائم ترک متادون که بیمار نمی‌تواند آنها را کنترل کند و موجب می‌گردد که دوباره شخص، مصرف متادون خود را دوباره آغاز کرده می‌توان موارد زیر را نام برد:

• از دست دادن قدرت عضلانی
  • دوره های قاعدگی نامنظم در زنان
  • اشکال در نعوظ و انزال در مردان
  • کاهش میل جنسی در هر دو جنس
  • افسردگی، تشنج، اختلال حافظه

در حالی که ترک شربت یا قرص متادون معمولاٌ بیمار در طول بستری او در مرکز تخصصی ترک اعتیاد و اعصاب و روان پیام تندرستی صورت می‌گیرد، اما برخی افراد که دوز مصرفی پایینی داشتند می‌توانند ادامه درمان خود را بعد از سم زدایی فوق سریع در خانه تحت نظر پزشک و روانشناس متخصص ترک اعتیاد ادامه دهند. استفاده از متادون برای درمان عوارض ترک مواد مخدر در میان بخش های خاصی از جامعه پزشکی بحث برانگیز است. بعضی از متخصصان معتقدند این فقط مردم را تشویق می‌کند که یک اعتیاد را با اعتیاد دیگر تعویض کنند. با این حال اگر شخص برنامه درمانی ترک متادون خود را تحت نظارت پزشک و روانشناس متخصص ترک اعتیاد دریافت کند به احتمال زیاد بهبودی موفقی از اعتیاد به مواد مخدر را تجربه می‌کنند.