ترک اعتیاد قرص ب2

مقاله ترک اعتیاد ترک قرص ب2 یا بوپرنورفین

قرص ب2 یا بوپرنورفین می‌تواند بخشی از یک برنامه درمانی جامع اعتیاد باشد. اگر شخصی مصرف هروئین در دوز بالا داشته، یکباره نمی‌تواند بدن خود را سم زدایی کند! درمان بوپرنورفین به احتمال زیاد برای او موفقیت آمیز خواهد بود. به عنوان مثال، درمان اعتیاد او ترکیبی از بوپرنورفین (طبق تجویز پزشک متخصص)، مشاوره روانشناسی، روش‌های درمانی جایگزین و ایجاد یک شبکه پشتیبانی مثبت از همسالان و دوستان باشد. ولی در بسیاری از موارد مشاهده شده که فرد با مصرف خودسرانه این دارو گرفتار وابستگی و اعتیاد شده و نیاز به ترک اعتیاد قرص ب2 تحت نظر پزشک متخصص دارد.

قرص ب2 یا بوپرنورفین چیست؟

بوپرنورفین برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد افیونی (مواد مخدر) استفاده می‌شود. بوپرنورفین شایع‌ترین دارو برای درمان اعتیاد به سایر داروها در برخی کمپ‌ها و مراکز غیر تخصصی ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد! این دارو به همان گیرنده‌هایی در مغز متصل می‌شود که مواد مخدرها متصل می‌شوند، قرص بی2 عوارض جانبی داشته و باعث نعشگی آنچنان زیادی نمی‌شود. همچنین، قرص B2 برای مدیریت درد در برخی شرایط طبق تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

1. علائم اعتیاد به قرص بی2

شناسایی علائم و نشانه‌های سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین می‌تواند به شما یا نزدیکان شما در تشخیص اعتیاد کمک کند و به دنبال روش درمانی مناسب برای ترک اعتیاد قرص ب2 باشند.

علائم اولیه سوء مصرف بوپرنورفین یا همان قرص ب2:

• استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک و یا مصرف دوز بیشتر در تعداد دفعات بیشتر از دستور پزشک می‌باشد. اگر بیمار درخواست دوز بیشتر برای مصرف در خانه دارد می تواند نشانه ای از اعتیاد به قرص ب2 باشد.
  • برخی از افرادی که به بوپرنورفین اعتیاد دارند، دارو را از بازار سیاه تهیه کرده، یا به چندین پزشک مراجعه می‌کنند تا چند بار برای دارو نسخه بگیرند. گذراندن وقت بیش از حد در مورد راه های تهیه قرص ب2، یکی دیگر از علائم بالقوه سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین می‌باشد.
  • افراد مصرف کننده همچنین علاقه دارند تا این دارو را پس از هر گونه مشکل در منزل، مدرسه، یا کار مصرف کنند. بعضی اوقات، بیمار بارها سعی می‌کند تا مصرف دارو را ترک کند، اما به تنهایی موفق نمی‌شود.

2.عوارض قرص زیر زبانی b2

هنگامی که یک داروی شبه مخدر در زمان طولانی استفاده می‌شود، ممکن است به یک عادت تبدیل شود و باعث وابستگی ذهنی یا جسمی شود. در صورت قطع ناگهانی قرص بوپرنورفین، وابستگی جسمی ممکن است منجر به بروز عوارض قرص زیر زبانی b2 شود. بوپرنورفین یا همان قرص ب2 باعث ایجاد حالت خوشی مشابه مصرف هروئین، مورفین و سایر مخدرها در بدن مصرف کننده می‌گردد. عوارض جانبی یا واکنش‌های جدی که نیاز به مراقبت از پزشک دارند، شامل: توهم، درد شدید معده، غش کردن است.

با این حال که اثرات بوپرنورفین بسیار خفیف‌تر از اثرات سایر مواد اعتیادآور است. اما اثرات بوپرنورفین زمانی که به یک دوز مشخصی می‌رسد، ثابت است. به این معنا که افزایش دوز مصرفی ب2 باعث شدیدتر شدن حالات نشئگی فرد نخواهد شد. علاوه بر این، اور دوز کردن با بوپرنورفین بسیار دشوارتر از سایر مخدرها می‌باشد.

برای ترک اعتیاد قرص ب2 چه باید کرد؟

ترک اعتیاد قرص ب2 یا بوپرنورفین، بسته به درجه اعتیاد و اینکه بیمار از اعتیاد قبلی خود با موفقیت گذشته است، اشکال مختلفی دارد. از آنجایی که بوپرنورفین نیز دارویی اعتیادآور است، ترک اعتیاد به آن می‌بایست تحت نظر روانپزشک متخصص ترک قرص انجام شود که می‌تواند مقدار دریافت بوپرنورفین توسط بیمار را کنترل کند و موثرترین روش درمانی را برای بیمار با توجه به شرایط فیزیکی، روحی و روانی او تشخیص دهد.

چگونه قرص بی2 یا بوپرنورفین را ترک کنیم؟

سم زدایی تدریجی قرص B2 یا بوپرنورفین (Buprenorphine) با داروهای روانپزشکی در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی می‌تواند به افرادی که به مصرف این قرص وابسته شده‌اند، کمک کند تا آن را برای همیشه ترک کنند. با اینکه بوپرنورفین نسبت به مخدرهایی مثل مورفین، هروئین و اکسی کدون کمتر اعتیادآور است، اما پس از مصرف این قرص به مدت طولانی، اعتیاد و وابستگی شدید به وجود می‌آورد.

افرادی که به سایر مخدرهای قوی‌تر اعتیاد دارند، احتمالاً به بوپرنورفین نیز معتاد خواهند شد _ مانند: مصرف همزمان بوپرنورفین با تریاک! همچنین اثرات بوپرنورفین برای افرادی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند، نسبت به سایر داروها کمتر احساس می‌شود. این امر به این دلیل است اثرات بوپرنورفین برای این افراد نسبت به سایر داروها خفیف‌تر است. بوپرنورفین یا همان قرص ب2 به عنوان یک شبه مخدر معرفی شده، بنابراین ترک اعتیاد قرص ب2 نیاز به نظارت بالای کادر پزشکی دارد.

بهترین روش ترک قرص ب2 یا بوپرنورفین در کلینیک پیام تندرستی

درمان بستری اعتیاد یکی از موثرترین روش های درمانی برای ترک اعتیاد به قرص B2 یا بوپرنورفین است. در دوره درمانی و سم زدایی بوپرنورفین، بیمار به قرص ب2 دسترسی ندارد و تحت نظر تیم پزشکی متخصص ترک قرص این مرکز خواهد بود. مزیت بزرگ این روش، نظارت 24 ساعته بر روی بیمار است. این کار به مدیریت بهتر علائم ترک اعتیاد قرص کمک می‌کند. علاوه بر این، گذراندن دوره درمانی در یک کلینیک تخصصی ترک اعتیاد، به دلیل عدم دسترسی به مخدر و داروهای شبه مخدر، وسوسه برای مصرف، بهتر کنترل می‌شود.

مدت زمان بستری برای ترک اعتیاد قرص ب2 بستگی به میزان مصرف بیمار و چگونگی مصرف دارو دارد. به کمک خانواده، دوستان و تیم پزشکی کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی پیام تندرستی، بیمار انگیزه بیشتری برای ترک قرص ب2 خواهد داشت و درمان بیمار با بهبودی و عدم سوء مصرف مجدد صورت خواهد گرفت.

برخی از بیماران رو به بهبودی، ترجیح می‌دهند به صورت سرپایی دارو را دریافت کنند. برتری این روش، توانایی زندگی در خانه و ادامه زندگی روزمره حین درمان است. تنها جنبه منفی این روش این است که افرادی که تحت درمان سرپایی هستند، احتمال بیشتری نسبت به بازگشت اعتیاد دارند. برخی از افرادی که این نوع درمان را دریافت می کنند، ممکن است شروع به مصرف سایر مخدرها بکنند، زیرا این داروها معمولاً به راحتی در دسترس بوده و می‌تواند علائم ترک اعتیاد را به وسیله آن کاهش دهد.

ترک اعتیاد قرص ب2 چند روز طول می‌کشد؟

این فرآیند ممکن است به صورت تدریجی یا فوق سریع طی یک هفته تا دو هفته انجام شود، که بسته به دوز مصرف، مدت زمان مصرف قرص ب2 و درجه اعتیاد دارد. پس از پایان سم زدایی، دوره درمان بعد از ترک با برنامه‌های درمانی مانند: گروه درمانی، کار درمانی و ویزیت ماهیانه روانپزشک و روانشناس آغاز می‌شود، که می‌تواند به بیمار در فراگیری سبک زندگی بدون مخدر بسیار کمک کند.

تمام برنامه های درمانی ترک قرص کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی که برای هر بیمار جداگانه برنامه ریزی می‌گردد، موجب گردیده است که سایر نگرانی های پزشکی که ممکن است در فرآیند ترک اعتیاد اختلال ایجاد کنند را نیز پوشش دهد. این امر برای اکثر مصرف کننده‌های بوپرنورفین یا دیگر مواد اعتیاد آور این حصول اطمینان را دارد که بیمار در زمان ترخیص به هیچ گونه مواد مخدر یا شبه مخدر اعتیاد ندارد. برای بیمارانی که برای مدیریت درد به سراغ مخدرها رفته بودند، درمان بایستی شامل یافتن روشی بهتر برای کنترل درد باشد، تا بیمار نیازی به مصرف مخدرها نداشته باشد و دیگر دچار دردهای مزمن نگردد.

کنترل وابستگی فیزیکی و روانی به قرص بوپرنورفین (ب2)

با اینکه احتمال وابستگی فیزیکی به بوپرنورفین وجود دارد، اما اعتیاد روانی آن بسیار شایع تر است. اعتیاد روانی زمانی به وجود می‌آید که مصرف کننده باور داشته باشد که برای فعالیت های روزمره و یا درمان زودانزالی نیاز به مصرف این قرص دارد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که فرد فکر کند ترک مصرف بوپرنورفین باعث بازگشت اعتیاد به مخدر اصلی و دیگر مشکلات او می‌شود.

ترس از بازگشت می‌تواند بیشتر باعث شود که فرد بوپرنورفین را به مدت طولانی تری نسبت به زمان مورد نیاز مصرف کند. یکی دیگر از دلایل بالقوه اعتیاد روانی به بوپرنورفین، ترس بازگشت درد مزمن و مشکلات روابط جنسی او در اثر قطع مصرف بوپرنورفین می‌باشد. این نوع اعتیاد روانی اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که بوپرنورفین را به عنوان سم زدایی بدن از سایر مواد مخدر و یا خود درمانی برای بیماری های خود مصرف می‌کنند.

بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد قرص ب2 یا بوپرنورفین در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی توسط کادر مجرب روانپزشکی، روانشناسی با مجهزترین خدمات درمانی برای بیماران خانم و آقا قابل ارائه می‌باشد. همچنین این امکان را مهیا می‌کند که شخص مصرف کننده‌ای که وابستگی فیزیکی دارد و همچنین دچار وابستگی روانی شده است، سیر بیماری خود را بدون مشکلات جسمی و روانی سپری کند. در بیشتر موارد، بیمار به طور همزمان دچار هر دو نوع وابستگی فیزیکی و روانی می‌شود که برنامه درمانی مؤثر این مرکز ترک اعتیاد و اعصاب و روان، هر دو جنبه فیزیکی و روانی اعتیاد را تحت نظر روانپزشک و روانشناس متخصص پوشش می‌دهد.

ترک بوپرنورفین با کلونیدین؟
این روش ترک اعتیاد قرص به هیچ عنوان پزشکی و نتیجه بخش نیست! تنها تغییر نوع داروی مصرفی است و همچنین به دلیل عوارض جانبی بالا زیاد متداول نمی‌باشد.