پیام تندرستی > درمان الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

درمان الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

درمان الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

کاشت ایمپلنت دی‌سولفیرام در درمان اعتیاد الکل استفاده می‌شود. این روش را می‌توان از روش‌های ترک قطعی الکل دانست. در حقیقت دی‌سولفیرام، آنزیمی را که در متابولیسم الکل نقش دارد مسدود و از طریق حساسیت شدید به الکل، فرد از نوشیدن باز می‌دارد.  به یاد داشته باشید که کاشت ایمپلنت دی‌سولفیرام (DISULFIRAM)، به عنوان درمان کامل اعتیاد در نظر گرفته نمی‌شود و حتما باید همراه با رفتاردرمانی، روان درمانی، حمایت و مشاوره باشد. گفتنی است که کاشت دی‌سولفیرام در کلینیک طلوع پیام تندرستی، با رضایت بیمار و تحت مراقبت‌های پزشکی انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا روش کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در ترک الکل را بررسی کنیم. اما ابتدا بیایید ببینیم دی‌سولفیرام چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بستری
1
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
2
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
3
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
4
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
5
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

دی سولفیرام چیست؟

دی سولفیرام که با نام تجاری Antabuse و Antabus فروخته می‌شود. در واقع دی‌سولفیرام، یک آنتاگونیست الکل است. این بدان معنی است که این دارو، شما را به اتانول حساس می‌کند و موجب واکنش‌های آلرژیک به الکل می‌شود. دی سولفیرام بصورت قرص ضد الکل، دارو و ایمپلنت در بازار موجود است. قرص، ایمپلنت و دارو دی‌سولفیرام در درمان اعتیاد الکل بکار گرفته می‌شود.  اگر حس می‌کنید نسبت به الکل اعتیاد پیدا کرده‌اید، استفاده از دی‌سولفیرام می‌تواند به عنوان روشی موثر برای ترک الکل بکار گرفته شود. کافیست به بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران، یعنی کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه کنید. متخصصان این کلینیک آماده انجام فرایند ترک اعتیاد الکل هستند.

ترک الکل با استفاده از دی سولفیرام چگونه است؟

مکانیزم طبیعی بدن در زمان نوشیدن الکل به اینصورت است که الکل در بدن به استالدئید تبدیل می‌شود و سپس استالدئید به اسید استیک تبدیل خواهد شد. این فرایندی طبیعی در مسیر نوشیدن است. اما زمانی که دی‌سولفیرام مصرف کنید، این دارو مانع از تبدیل استالدئید به اسید استیک شده و موجب انباشت آن در بدن(چیزی حدود ۵ تا ۱۰ برابر زمان عادی مصرف الکل) و علائم بسیار ناخوشایندی خواهد شد.

ترک الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

در واقع استفاده از دی سولفیرام در ترک الکل، مانع از اکسید شدن استالدئید می‌شود و تا اکسیداسیون کامل الکل در بدن، این اثرات روی فرد باقی خواهد ماند. نکته مهم این است که در صورت استفاده از ایمپلنت دی سولفیرام و قرص دی سولفیرام، حتی مصرف مقادیر اندک الکل می‌تواند عوارض ناخوشایندی ایجاد کند.

جذب گوارشی دی‌سولفیرام آهسته است. حدود 80 الی 90 درصد قرص دی‌سولفیرام جذب بدن می‌شود. این دارو در کبد متابولیزه شده و مقداری از دارو که دست نخورده باقی مانده است، از طریق ادرار دفع می‌شود.  از طرفی دفع این دارو در بدن نیز به آهستگی انجام می‌گیرد. اثر این دارو یک تا دو ساعت پس از مصرف خوراکی آن شروع شده و معمولاً تا 14 روز پس از مصرف، اثرات آن در بدن باقی می‌ماند.

علائم مصرف الکل و دی‌سولفیرام بصورت همزمان

اگر هنگام مصرف دی‌سولفیرام، الکل بنوشید، علائم و عوارض زیر را تجربه خواهید کرد:

  • گرگرفتگی و عرق کردن
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد و گردن درد
  • تشنگی شدید
  • درد قفسه سینه، ضربان قلب تند
  • تنگی نفس
  • فشار خون پایین و غش
  • احساس گیجی، اضطراب و وحشت
  • تاری دید

این علائم شامل افسردگی، فروپاشی قلبی عروقی، حمله قلبی، نارسایی حاد قلبی، از دست دادن هوشیاری، تشنج، کما و مرگ است.

موارد منع استفاده دی سولفیرام در درمان اعتیاد الکل

کسی که هنوز مشروب می‌نوشد، هرگز نباید دی‌سولفیرام مصرف کند. توجه داشته باشید که قبل از کاربرد دی‌سولفیرام، باید 12 ساعت بدون الکل باشید. این بازه زمانی، بر اساس میزان الکلی که می‌نوشید و سرعت متابولیسم الکل متفاوت است. البته از آنجایی که در کلینیک روان درمانی و ترک اعتیاد پیام تندرستی، برنامه درمانی متناسب با شرایط روحی و جسمی بیمار تعیین می‌شود، بنابراین مناسب بودن این روش ابتدا توسط متخصصین ترک اعتیاد، بررسی شده و در صورت تائید، اعمال خواهد شد.

ترک الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

در کلینیک ترک اعتیاد پیام، ابتدا قبل از استفاده از کاشت ایمپلنت دی‌سولفیرام، سم زدایی الکل انجام می‌شود. اما چه کسانی که نباید از کاشت ایمپلنت دی سولفیرام استفاده کنند؟!

  • کودکان و زنان باردار نباید دی سولفیرام مصرف کنند، زیرا ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد.
  • افرادی که اخیراً دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده‌اند، نیز باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.
  • افراد مبتلا به تشنج، دوره های روان پریشی یا افسردگی شدید باید قبل از مصرف دی سولفیرام با پزشک متخصص در مرکز ترک اعتیاد، مشورت کنند.

موارد استفاده از ایمپلنت دی سولفیرام و قرص دی سولفیرام

اگر دارو درمانی و روان درمانی(مانند گروه‌ درمانی یا توانبخشی) را برای درمان الکل را امتحان کرده و دچار عود شده باشید، کاشت ایمپلنت دی سولفیرام می‌تواند اعتیاد فیزیکی شما را از بین ببرد.

جایگذاری ایمپلنت دی سولفیرام چگونه انجام می‌شود؟

کپسول دی‌سولفیرام در زیر پوست بیمار، در ناحیه باسن قرار می‌گیرد. جراح متخصص، 5 تا 10 میلی‌متر از پوست را برش داده و کپسول‌ها را در عمق 6 تا 7 سانتی متری داخل عضله قرار می‌دهد. مقدار کپسول بستگی به وزن بیمار دارد( یعنی در اکثر موارد 1 کپسول به ازای هر 10 کیلوگرم). کاشت ایمپلنت دی‌سولفیرام، تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و کل فرایند درمان حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

عوارض کاشت ایمپلنت دی سولفیرام

دی‌سولفیرام می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. اگر عوارض جانبی دردسرساز و بسیار ناخوشایند باشد، ممکن است این دارو برای شما مناسب نباشد. با این حال، بیشتر عوارض جانبی بعد از چند روز یا با کاهش دوز بهبود می‌یابند. عوارض کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در درمان اعتیاد الکل عبارتند از:

  •  مشکلات عملکرد کبد
  • خستگی و خواب آلودگی در مدت کوتاهی بعد از مصرف آن
  • سردرد
  • واکنش های پوستی
  • طعم و مزه فلزی مانند در دهان
  • ناتوانی جنسی و تغییرات در میل جنسی
  • مسائل بصری
  • روان پریشی

دانستن این علائم باعث می‌شود که شما از آن آگاه باشید و بدانید که انتظار چه چیزی را باید بکشید.

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت دی سولفیرام

اگر از اعتیاد به الکل رنج می برید و می‌خواهید از دی سولفیرام استفاده کنید تا دوباره الکل ننوشید، باید بدانید اعتیاد به الکل چگونه است؟

شما برای هوس یا افکار وسواسی در مورد نوشیدن الکل به داروی متفاوتی نیاز خواهید داشت و دی‌سولفیرام در این مورد به شما کمک نخواهد کرد. در مورد اعتیاد به الکل، باید بگوییم شما زمانی معتاد به الکل هستید که دیگر نمی‌توانید مصرف الکل خود را کنترل کنید. اعتیاد روانی به الکل، به این صورت است که فرد، همواره به دنبال الکل برای نوشیدن است و علیرغم افزایش پیامدهای منفی برای سلامتی، رفاه عاطفی، امور مالی، روابط یا شغل آن‌ها، به نوشیدن الکل ادامه می‌دهد.

ترک الکل با ایمپلنت دی سولفیرام

با در نظر گرفتن این اطلاعات، مزایا و معایب استفاده از دی سولفیرام در حقیقت، حفظ و حمایت از هوشیاری مداوم در نظر گرفته می‌شود.

مزایای دی سولفیرام

کاشت ایمپلنت یا قرص دی سولفیرام در درمان اعتیاد به الکل، دارای مزایای زیر است؛

  • میزان موفقیت بالا در جلوگیری از مصرف الکل
  • این روش، در ترکیب با مشاوره و روان درمانی به خوبی کار می‌کند
  • حفظ هوشیاری نسبت به الکل
  • این دارو از نظر فیزیکی اعتیادآور نیست.

معایب دی سولفیرام

  • استفاده از دی سولفیرام در ترک الکل، عوارض جانبی منفی احتمالی دارد.
  • این دارو، شما را از فکر کردن یا هوس کردن الکل باز نمی‌دارد.
  • اگر عمدا یا ناخواسته در حین مصرف الکل مصرف کنید، ممکن است دچار علائم تهدید کننده زندگی شوید.
  • در برخی از افراد، وابستگی روانی به دی سولفیرام ایجاد می‌شود.

هزینه کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در ترک الکل

برای کاشت ایمپلنت دی سولفیرام از قبل آزمایشاتی انجام گرفته و میزان مورد نیاز دی سولفیرام که باید به صورت ایمپلنت وارد بدن فرد بیمار شود مشخص می‌گردد. طبیعتاً هزینه کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در ترک الکل از حالت خوراکی و قرص آن بیشتر است و صد البته کارایی بالاتری نیز خواهد داشت. برای اطلاع دقیق از هزینه‌های ایمپلنت دی سولفیرام با مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی پیام تندرستی در تهران تماس بگیرد.

دی سولفیرام چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟

یک قرص دی سولفیرام، حدود ۲ هفته در بدن باقی خواهد ماند. این بدان معنی است که تا ۲ هفته به الکل واکنش منفی نشان می‌دهید. اگر به دنبال حذف سریع دی سولفیرام هستید، احتمالا به عود و  مصرف مجدد این ماده فکر می‌کنید، صحبت با مشاور و روان‌درمانگر مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی می‌تواند به شما در روند درمان کمک کند.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی روش کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در درمان اعتیاد الکل پرداختیم. در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی ابتدا یک سری آزمایش‌های فیزیکی و مربوط به سلامت عمومی روی فرد ایجاد می‌شود و وضعیت رواحی و روانی او نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس با توجه به اطلاعات بهترین برنامه درمانی برای فرد معتاد به الکل تنظیم خواهد شد. یکی از روش‌های تاثیر گذار استفاده از دی سولفیرام در ترک الکل است که در کنار روان درمانی می‌تواند جوابگوی بسیاری از بیماران باشید. آیا حس می‌کنید به الکل معتاد شده‌اید؟! نگران نباشید کافیست با ما تماس حاصل فرمایید ما در مسیر ترک قطعی الکل همراه شما خواهیم بود.

سوالات متداول درباره ترک قطعی الکل با ایمپلنت سولفیرام

1.نکات شروع درمان اعتیاد به الکل با دی سولفیرام شامل چه مواردی است؟

  • در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی، قبل از استفاده از این روش، یک سری آزمایشات روی فرد انجام می‌شود، تا از مناسب بودن این روش برای بیمار مورد نظر اطمینان حاصل شود. اگر دچار بیماری‌های خاصی باشید این روش مناسب شما نخواهد بو
  • در زمان کاشت ایمپلنت دی سولفیرام باید حتما عاری از مصرف الکل باشید.
  • مصرف الکل و کاشت ایمپلنت نالتروکسان بصورت هم زمان عوارض ناخوشایندی در پی خواهد داشت لذا از مصرف الکل در زمان درمان اعتیاد، خودداری کنید.

2.تفاوت ایمپلنت دی سولفیرام با قرص دی سولفیرام چیست؟

ایمپلنت دی سولفیرام با جراحی و به صورت کاشت دارو در بدن انجام می‌شود. اما قرص دی سولفیرام به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

3.آیا دی سولفیرام در ترک انواع مواد مخدر موثر است؟

معمولاً دی سولفیرام برای ترک الکل استفاده می‌شود. زیرا باعث مهار متابولیسم استالدئید در خون می‌شود و به این شکل در فرد حساسیت نسبت به الکل را ایجاد می‌کند.

مدیرسایت
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان