اهمیت سم زدایی حرفه‌ای مواد مخدر

کلینیک پیام تندرستی
19 آبان 1398

چرا نباید سم‌زدایی مواد مخدر را خودتان به تنهایی انجام دهید

اگر مدت‌ها است که مواد مخدر مصرف می‌کنید و با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، نباید خودتان به تنهایی برای سم زدایی اقدام کنید؛ بلکه باید سم زدایی را تحت نظر پزشکان متخصصی انجام دهید که می‌توانند بدنتان را به روشی ایمن از سموم مواد مخدر پاک کنند و در دوران سخت خماری مراقبتان باشند.

خطرهای ناشی از قطع مصرف مواد مخدر

رفتار خشن:

سم زدایی بعضی مواد مخدر با نوسانات خلقی شدید و حتی رفتار خشن و پرخاشگرانه در برخی بیماران همراه است. بنابراین مسلماً نمی‌خواهید سم زدایی را در خانه انجام دهید و خانواده و دوستانتان را به خطر اندازید. در عوض بهتر است این دوران را در یک مرکز بازپروری بستری انجام دهید تا مطمئن باشید که تحت نظر پزشکان مجرب هستید و ایمنی خود و خانواده‌تان در دوران سم زدایی حفظ خواهد شد.

مشکلات سلامت روان:

بیماران معتاد و افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند، در دوران سم زدایی مرتکب رفتارهایی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند. بیمارانی که همزمان به اعتیاد و ناراحتی روانی دچار هستند، باید سم زدایی را تحت نظر پزشک انجام دهند. به علاوه اکثر مراکز درمان ترک اعتیاد وضعیت سلامت روان بیماران را ارزیابی می‌کنند تا مشکلات روانی احتمالی را تشخیص دهند و رفتارهای عجیب بالقوه ناشی از قطع مصرف مواد را پیش‌بینی کنند.

علائم جسمی:

بیماران بسته به نوع ماده مخدری که سم زدایی آن انجام می‌شود، علائم جسمی مختلفی مانند تعریق، تپش قلب و مشکلات تنفسی را در دوران سم زدایی تجربه می‌کنند. چنانچه سم زدایی در مرکزی تخصصی انجام شود، پزشکان نهایت تلاش خود را می‌کنند تا ترک اعتیاد حتی‌الامکان برای بیماران راحت باشد.

علائم روانی:

سم زدایی مواد مخدر با طیف وسیعی از علائم روانی نیز همراه است. به موازات خارج شدن سموم از بدن ممکن است بیمار علائمی مانند اضطراب، نوسانات خلقی، بی‌خوابی، سردرد، مشکل در تمرکز کردن و واضح فکر کردن و افسردگی را تجربه کند. این بار نیز پزشکان تمام علائم روانی را تحت نظر دارند.

سم زدایی حرفه ای مواد مخدر

علائم خطرناک:

هرچند علائم جسمی و روانی ناشی از سم زدایی مواد مخدر می‌تواند ناراحت کننده و طاقت‌فرسا باشد، اما علائم جدی‌تری نیز وجود دارند که باید درباره آنها نگران باشید. ضروری است سم زدایی تحت نظر پزشک انجام شود که می‌دانند چطور باید خطرهای جدی را که زندگی بیمار را تهدید می‌کند، مدیریت کنند. این علائم خطرناک در صورتی که بخواهید ترک الکل و مواد مخدر را خودتان به تنهایی انجام دهید، تشدید می‌شود. از جمله این علائم خطرناک می‌توان به تشنج، حمله قلبی، توهم و سکته مغزی اشاره کرد٬ بنابراین سم زدایی را خودتان به تنهایی انجام ندهید.

پزشکان متخصص ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی می‌توانند در صورت لزوم دارو تجویز کنند تا مواد مخدر و یا الکل را به روشی ایمن ترک کنید. سم زدایی نخستین گام برای ترک اعتیاد و بازگشت به مسیر زندگی سالم است.