مرکز ترک قطعی اعتیاد

اقدامات لازم برای ترک تضمینی اعتیاد
مدیرسایت
25 دسامبر 2022

اعتیاد به مواد مخدر نوعی اختلال جسمی و روانی پیچیده است که سبب بروز آسیب‌های متعدد بر کلیه جنبه‌های زندگی مصرف کننده می‌شود. مواد مخدر با ایجاد اتصال به گیرنده‌های پاداش در مغز، سبب ایجاد احساس سرخوشی  کاذب در مصرف کننده می‌شوند. در طی این روند، مغز بعد از هر بار استفاده از مواد مخدر، دچار تغییرات ساختاری شده و برای احساس سرخوشی به مقدار بیشتری از مواد مخدر نیاز خواهد داشت. در نهایت، فرد معتاد علیرغم آگاهی از عواقب منفی اعتیاد به مواد مخدر، کنترلی رفتار ویرانگر خود نخواهد داشت و روز به روز بیشتر به مصرف مواد وابستگی پیدا خواهد کرد. با توجه به پیامدهای نامطلوب اعتیاد بر زندگی فردی و اجتماعی، بسیاری از مصرف کنندگان با این چالش روبرو هستند که آیا روش تضمینی برای ترک همیشگی اعتیاد وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال در این مقاله به معرفی روش‌های قطعی ترک اعتیاد پرداخته‌ایم.

آشنایی با روش های ترک قطعی و تضمینی اعتیاد

در حال حاضر گزینه‌های درمانی متنوعی برای ترک اعتیاد وجود دارد اما برخی از این روش‌ها چندان مؤثر نیستند و سبب بازگشت بیمار به مصرف مجدد مواد مخدر می‌شوند. به همین جهت محققان همواره به دنبال یافتن گزینه‌های درمانی مناسب برای ترک قطعی و دائمی اعتیاد هستند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده از روش‌های درمانی زیر برای ترک همیشگی اعتیاد مؤثر است:

  • تحریک مکرر مغناطیسی مغز RTMS
  • ایمپلنت نالتروکسان
  • دی سولفیرام

هر یک از این روش‌های فوق برای درمان نوع خاصی از اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. مهم‌ترین اقدامات لازم برای ترک تضمینی اعتیاد مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر و دریافت کمک‌های تخصصی برای انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد است.

در ادامه با مؤثرترین تکنیک‌های قطعی ترک اعتیاد آشنا خواهید شد: 

تحریک مکرر مغناطیسی مغز  RTMS

این روش درمانی در حال تبدیل شدن به یک تکنیک درمانی نوظهور برای ترک تضمینی اعتیاد است. در طی این روش، نوعی آهنربای الکترومغناطیسی بر روی پیشانی بیمار قرار داده می‌شود که پالس‌هایی را برای تحریک نقاط خاصی از مغز که بر رفتار اعتیاد مؤثر هستند، تولید می‌کند. ارسال پالس‌های مکرر و سریع به مغز بیمار، سبب تحریک نورون‌های مغز و تعدیل پایدار فعالیت آن ها می‌شود. در روش درمان اعتیاد با آر تی ام اس نیازی به بستری شدن بیمار وجود ندارد و فرد پس از انجام هر جلسه درمان، به منزل خود باز خواهد گشت. عدم نیاز به استفاده از داروهای بیهوشی نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش درمانی است. تحریک مغناطیسی مغز به منزله امیدی دوباره برای بیمارانی است که از سایر روش‌های ترک اعتیاد به نتایج مطلوبی دست پیدا نکرده‌اند.

مزایای ایمپلنت نالتروکسان برای درمان انواع اعتیاد

نالترکسون نوعی داروی مؤثر برای ترک اعتیاد است که مزایای آن توسط سازمان غذا و دارو FDA  مورد تأیید قرار گرفته است. هر چند این دارو به اشکال مختلفی به بازار عرضه می‌شود، اما استفاده از ایمپلنت نالتروکسان یکی از بهترین  روش‌های ترک قطعی اعتیاد به شمار می‌رود. نالترکسون با اتصال و مسدود کردن گیرنده‌های لذت در مغز، سبب کاهش و سرکوب تمایل به مصرف مواد مخدر می‌شود. یک پزشک متخصص در طول جراحی سرپایی، ایمپلنت نالتروکسان را در دیواره تحتانی شکم بیمار قرار می‌دهد و دارو با ماندگاری بیش از 6 ماه به صورت آهسته در بدن فرد آزاد می‌شود. با این که استفاده از این روش به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های ترک همیشگی اعتیاد به اثبات رسیده است اما برای کسب بهترین نتایج، لازم است در کنار درمان‌های روان شناسی و روانکاوی مورد استفاده قرار گیرد. بیمارانی که با این روش تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند پس از  طی مراحل سم زدایی و ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد، هیچ گونه تمایلی نسبت به مصرف مجدد مواد مخدر نخواهد داشت.

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز کاشت ایمپلنت نالتروکسان همراه با پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

مزایای دی سولفیرام برای درمان اعتیاد به الکل

در حال حاضر بهترین روش درمانی برای ترک اعتیاد به مصرف الکل استفاده از داروی دی سولفیرام Disulfiram  است. این دارو با ایجاد تداخل در هضم و جذب الکل در کبد، سبب بروز  واکنش‌های بسیار ناخوشایند در هنگام مصرف الکل می‌شود. تجربه علایمی مانند ضعف، برافروختگی پوست، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و تعریق به عنوان یک بازدارند ه قوی برای مصرف الکل عمل می‌کند. این روش به عنوان یکی از روش‌های ترک تضمینی اعتیاد به الکل شناخته می‌شود، زیرا فرد چنان از مصرف الکل دلسرد می‌شود که هوشیار ماندن را بر تجربه این علایم ترجیح می‌دهد.

گرچه دی سولفیرام یک عامل بازدارنده بسیار مؤثر برای مصرف الکل است، اما معمولاً استفاده از این روش به تنهایی برای درمان اعتیاد به الکل کافی نیست. مصرف دی سولفیرام باید بخشی از یک برنامه درمانی جامع‌تر شامل توان‌بخشی، روان‌درمانی، مشاوره‌های تخصصی باشد. کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی به عنوان بهترین مرکز ترک تضمینی اعتیاد، آماده ارائه خدمات تخصصی و پیشرفته به بیماران گرامی است.

سخن آخر  

امروزه شاهد ظهور روش‌های متنوع برای ترک تضمینی اعتیاد هستیم که سبب رهایی همیشگی از دام اعتیاد به مصرف مواد مخدر می‌شوند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر مصرف مواد مخدر هستید و با این چالش که چگونه اعتیاد را برای همیشه کنار بگذاریم؟ روبرو شده‌اید، پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی برای دریافت خدمات پیشرفته ترک اعتیاد است.

انتخاب بهترین روش برای ترک اعتیاد بر اساس شرایط هر بیمار متفاوت است و مسلماً استفاده از یک روش برای همه بیماران کارساز نیست. تیم پزشکان و روان‌پزشکان حرفه‌ای در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی با بررسی و ارزیابی همه جانبه ویژگی‌های منحصر به فرد هر بیمار، نسبت به تهیه طرح درمان اقدام می‌کنند. در این شرایط بیمار پس از طی مراحل سم‌زدایی، آماده استفاده از متناسب‌ترین روش‌های ترک قطعی اعتیاد خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی تماس حاصل فرمایید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان