پیام تندرستی > مرکز ترک کلونازپام

مرکز ترک کلونازپام

ترک کلونازپام در کلینیک پیام تندرستی

کلونازپام یا کلونوپین دارویی متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها است، که برای درمان اختلال‌های اضطراب و هراس بزرگسالان تجویز می‌شود. همچنین کلونازپام از طریق متعادل کردن مواد شیمیایی در مغز به پیشگیری از صرع نیز کمک می‌کند. هرچند کلونازپام برای بهبود سلامت روان تجویز می‌شود، اما افراد بسیاری به دلیل مصرف بیش از حد کلونازپام یا حتی مصرف تجویزی طولانی مدت، به این قرص وابستگی شدید پیدا می‌کنند. پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که به جای اینکه به دنبال جایگزین قرص کلونازپام باشند، هر چه سریع‌تر برای ترک به بهترین مرکز ترک کلونازپام مراجعه کنند.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

کلونازپام یا نام دیگر آن کلونوپین به صورت قرص تولید می‌شود. کلونازپام متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها است که آرام‌بخش و خواب‌آور هستند. بنزودیازپین‌ها مانند هروئین اثر آرام‌بخشی دارند و نشئگی توام با آرامشی را در مصرف‌کننده تولید می‌کنند.

کلونازپام نوعی سرکوب‌کننده سیستم عصبی مرکزی است و از طریق اثر گذاشتن بر گاما ـ آمینوبوتیریک اسید (GABA)، که یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی موجود در مغز است، اثر خود را به جا می‌گذارد. مصرف کلونازپام عوارض جانبی متعددی را به دنبال دارد که بعضی از این عوارض دقیقاً همان علتی هستند که افراد را به مصرف کلونازپام ترغیب می‌کنند.

آیا کلونازپام اعتیادآور است؟

در ابتدای امر بهتر است در مورد مهم ترین عوارض احتمالی کلونازپام یعنی اعتیاد آور بودن این دارو صحبت کنیم. مصرف داروی کلونازپام به عنوان قرصی که از خانواده آرام بخش های قوی مانند بنزودیازپین ها تشکیل شده، پس از مدتی بدن را وابسته و معتاد می‌کند به صورتی که در صورت عدم استفاده از آن بدن واکنش های عجیبی نشان می‌دهد.

اگر کلونازپام در دوز بالا یا به طور مداوم برای مدتی طولانی مصرف شود، دارویی بسیار اعتیادآور خواهد بود. وقتی بدن به حضور دارو و تاثیر آن بر مغز عادت می‌کند، بیمار برای تجربه احساسات خاصی مانند آرامش، به کلونازپام وابسته می‌شود. چنانچه بیمار دچار اختلال اضطراب باشد، نبود دارو باعث شدیدتر شدن حملاتش می‌شود و نیاز به مراجعه به مرکز ترک کلونازپام دارد.

میزان دوز مصرفی کلونازپام در بزرگسالان

کلونازپام یک داروی ضد اضطراب و آرام‌بخش از خانوادهٔ بنزودیازپین‌ها است که به طور عمده برای کاهش اضطراب و اختلالات خواب به کار می‌رود. میزان دقیق و مناسب مصرف کلونازپام در بزرگسالان برای درمان بی‌خوابی وابسته به عوامل مختلفی از جمله شدت نیاز، واکنش بدن به دارو، و تاریخچهٔ پزشکی فرد مصرف‌کننده است.

در عموم، دوز معمول مصرفی کلونازپام برای بزرگسالان در درمان بی‌خوابی به میزان 0.25 تا 2 میلی‌گرم در روز تقسیم به دو یا سه جرعه تجویز می‌شود. این میزان مصرف با توجه به واکنش بدن و نیازهای هر فرد ممکن است تا حدودی تعدیل شود.

مهم است که قبل از شروع یا تغییر درمان با کلونازپام، با یک پزشک متخصص یا متخصص روان‌شناسی مشورت کنید تا دوز مناسب و مناسب برای شرایط خاص شما تعیین شود و از مصرف این دارو به درستی و بدون ایجاد مشکلات جانبی پیروی کنید. همچنین، توصیه می‌شود که در طول مدت مصرف، تغییرات و تأثیرات دارو را با پزشک خود به صورت دوره‌ای مرور کنید.

آیا کلونازپام مورفین دارد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که از پزشکان ما در کلینیک پیام پرسیده می‌شود، همین است. قرص کلونازپام حاوی مشتقات مورفین نیست، اما مصرف هم‌زمان آن با داروهای خاص ممکن است خطر بروز مشکلات حاد تنفسی، کما یا مرگ را افزایش دهد. اگر شما برای درمان بیماری، داروهایی مثل کدئین (داروی ضد درد)، هیدروکدون، فنتانیل، هیدرومورفون، مپریدین، متادون، مرفین، اکسی کدون و یا ترامادول (داروی ضد درد قوی) مصرف می‌کنید یا قصد مصرف آن را دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مصرف کلونازپام با هر یک از این داروها و بروز علائمی مثل سرگیجه غیرمعمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید. نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای خیابانی، در طول دوره درمان با کلونازپام نیز خطر ابتلا به این عوارض جدی و مرگبار را افزایش می‌دهد.

علائم ترک کلونازپام

علائم ترک کلونازپام می‌توانند به دو دستهٔ علائم روانی و علائم جسمانی تقسیم شوند. این علائم ممکن است پس از قطع یا کاهش تدریجی مصرف کلونازپام ظاهر شوند. لازم به ذکر است که تجربهٔ هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و نیاز به مشاورهٔ پزشکی دارد.

علائم مصرف کلونازپام- کلینیک پیام

عوارض قرص کلونازپام

از شایع‌ترین عوارض قرص کلونازپام که بسیاری از افراد را ترغیب به ترک کلونازپام می‌کند، می‌توان به علائم زیر اشاره کرد:

• خواب‌آلودگی
  • اختلال در هماهنگی
  • فراموشی
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • تاری دید
  • افزایش آب دهان
  • تغییر میل جنسی

از آنجایی که کلونازپام برای غلبه بر اختلالات اضطراب تجویز می‌شود، خواب‌آلودگی یکی از عوارض عادی مصرف این داروی خواب‌آور و آرام‌بخش است. پزشکان به بیمارانی که قرص کلونازپام مصرف می‌کنند، توصیه می‌کنند که رانندگی یا کار با ماشین‌آلات را کنار بگذارند و در صورت مواجهه با عوارض زیر بلافاصله به پزشک و مرکز ترک کلونازپام معتبر مراجعه کنند:

• حساسیت پوستی
  • کهیر
  • گرفتگی صدا
  • دشواری در بلع یا تنفس
  • ورم

آگاهی از عوارض قرص کلونازپام باعث می‌شود که بیماران به سرعت متوجه وابسته شدن به دارو شوند.

بهترین روش ترک اعتیاد کلونازپام

روش‌های بسیاری برای ترک اعتیاد کلونازپام وجود دارد که تمام آن‌ها با سم‌زدایی در اعتیاد و غلبه بر علائم قطع مصرف دارو شروع می‌شود. این مرحله گاهی اوقات دشوارترین مرحله برای بیماران است، چرا که بیمار در پی قطع مصرف یا کاهش تدریجی مصرف کلونازپام با علائم غیرقابل تحملی روبرو می‌شود.

سم‌زدایی غالباً بنیان اصلی درمان در بهترین مرکز ترک کلونازپام را تشکیل می‌دهد و لازمه پیشرفت به مراحل بعدی درمان بازپروری و ترک اعتیاد است، بنابراین برنامه سم‌زدایی ایمن و موثر برای موفقیت درمان ترک اعتیاد و پاکی بلندمدت بیمار حیاتی است.

علائم قطع مصرف کلونازپام در کلینیک پیام تندرستی توسط پزشکان متخصص ترک اعتیاد قابل کنترل است، این مجموعه با در اختیار داشتن کادر متخصص و محیطی آرام به همراه امکانات هتلینگ و رفاهی، آماده ارائه بهترین روش‌های درمانی روز دنیا به بیماران می‌باشد.

جایگزین قرص کلونازپام چیست؟

چه دارویی می‌تواند جایگزین کلونازپام شود؟ در واقع تنها کسی که می‌تواند به این سوال پاسخ صریح و درست بدهد، فقط پزشک شما است. پزشک با در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحی شما و همچنین مدت و میزان دوز مصرفی قرص کلونازپام، در صورت لزوم اقدام به جایگزین آن با داروی ضعیف‌تر یا قوی‌تر می‌کند.

این تصور اشتباه که تمام داروهایی که نام آن‌ها به «زپام» ختم می‌شوند مانند اکسازپام، دیازپام، کلونازپام، فلورازپام، لورازپام را می‌توان خودسرانه با هم جایگزین کرد، متاسفانه موجب بروز اتفاقات ناگوار و حتی مرگباری می‌شود. برخی افراد برای درمان اختلالات خواب یا اضطراب و بی‌قراری خود، این داروها را به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند. این مصرف خودسرانه نه تنها منجر به بهبود یا درمان اختلالات آنان نمی‌شود، بلکه موجب وابستگی به این داروها و در نهایت اعتیاد می شود.

قطع ناگهانی کلونازپام

چنانچه از علائم اعتیاد و عوارض کلونازپام آگاهی داشته باشید، بهتر می‌توانید درباره لزوم شروع درمان اعتیاد به کلونازپام تصمیم بگیرید. در صورتی که بیمار دچار اعتیاد به کلونازپام شده باشد، در اثر قطع ناگهانی این قرص دچار علائم آزاردهنده خواهد شد. این علائم یک از بهترین روش‌ها جهت تشخیص اعتیاد است. علائم شایع قطع ناگهانی کلونازپام به شرح زیر است:

• اضطراب
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌خوابی
  • رعشه
  • حملات هراس شدید

قطع ناگهانی قرص کلونازپام با توجه به علائم شدیدی که به همراه دارد، بسیار خطرناک است، به ویژه اگر تحت نظر پزشک انجام نشود. البته روش‌های ایمنی برای کاهش این علائم ناخوشایند وجود دارد.

خطرات ترک خودسرانه کلونازپام در خانه

بسیاری از بیماران سعی می‌کنند که سم‌زدایی قرص کلونازپام را در خانه انجام دهند و مصرف دارو را به تدریج بدون نظارت پزشک کاهش می‌دهند. اما خوددرمانی بسیار خطرناک است، چرا که شرایط بیماران با هم متفاوت است و برنامه کاهش تدریجی مصرف دارو باید با توجه به شرایط خاص هر بیمار در مرکز ترک کلونازپام زیر نظر پزشک تهیه شود.

ترک اعتیاد کلونازپام در منزل باید طبق نظر پزشک متخصص صورت گیرد. در حالتی که مصرف بیش از حد کلونازپام توسط فرد اتفاق بیفتد، درمان حرفه‌ای و اصولی پزشکی می‌تواند در به حداقل رساندن خطرات عود اعتیاد کمک کرده و شما را در چگونگی قطع موثر مصرف کلونازپام راهنمایی کند.

ترک کلونازپام در کلینیک پیام تندرستی

بیماران در پیام تندرستی به عنوان بهترین بیمارستان ترک اعتیاد کلونازپام در تهران به صورت شبانه‌روزی تحت نظر متخصص قرار می‌گیرند و در طول درمان از خدمات مشاوره جهت درمان اختلال‌های همزمان یا اعتیادهای دیگر بهره می‌گیرند، چرا که علائم ترک مواد مخدر و داروهای مختلف با هم متفاوت است و هر یک شیوه درمان مختص به خود را دارد.

شما می‌توانید برای درمان وابستگی و اعتیاد خود به داروهای خواب‌آوری چون کلونازپام به کلینیک ما مراجعه کنید. پزشکان ما با استفاده از متدهای نوین علمی که با چندین دهه تجربه کسب شده است، برای درمان شما تلاش می‌کنند.

جديدترين روش مصرف داروي نالتروكسان استفاده از ايمپلنت آن است. از ويژگي هاي اين روش استفاده طولاني مدت بدون نياز به مصرف روزانه خوراكي آن است با اين روش همواره مقدار مشخصي از دارو وارد بدن ميشود.در درمان اعتياد و وابستگي به انواع مخدر ها مانند تریاک  و قرص های خواب از جمله کلونازپام و … و همچنين درمان وابستگي به الكل و ديگر مواد توهم زا ها مثل ماري جوآنا ( حشيش ) نيز مؤثر است ، اين روش باعث كاهش وسوسه ي فرد براي مصرف مجدد و هم چنين بروز علائم محروميت ناشي از عدم مصرف مواد مخدر ميشود و افرادديگر لذتي از مصرف نمي برنددر كلينيك تخصصي روانپزشكي و ترك اعتياد پیام بعداز سم زدايي ، كاشت نالتروكسان توسط جراح انجام ميشود و فرد بهتر است براي رواندرماني هفته اي يكبار به روانشناس و ماهي يكبار براي ويزيت روانپزشكي با دكتر خود در ارتباط باشد تا به نتيجة قطعي و بهبودي كامل خود برسد.

جديدترين روش مصرف داروي نالتروكسان استفاده از ايمپلنت آن است. از ويژگي هاي اين روش استفاده طولاني مدت بدون نياز به مصرف روزانه خوراكي آن است با اين روش همواره مقدار مشخصي از دارو وارد بدن ميشود.در درمان اعتياد و وابستگي به انواع مخدر ها مانند متادون و داروهای خواب آور مانند کلونازپام و … و همچنين درمان وابستگي به الكل و ديگر مواد توهم زا ها مثل ماري جوآنا ( حشيش ) نيز مؤثر است ، اين روش باعث كاهش وسوسه ي فرد براي مصرف مجدد و هم چنين بروز علائم محروميت ناشي از عدم مصرف مواد مخدر ميشود و افرادديگر لذتي از مصرف نمي برنددر كلينيك تخصصي روانپزشكي و ترك اعتياد پیام بعداز سم زدايي ، كاشت نالتروكسان توسط جراح انجام ميشود و فرد بهتر است براي رواندرماني هفته اي يكبار به روانشناس ترک مواد مخدر و ماهي يكبار براي ويزيت روانپزشكي با دكتر خود در ارتباط باشد تا به نتيجة قطعي و بهبودي كامل خود برسد.

سوالات متداول در مورد ترک کلونازپام

1. بهترین روش ترک کلونازپام چیست؟

بهترین روش ترک کلونازپام با توجه به نظر متخصص، دوز مصرفی و شرایط سنی تعیین می شود و برنامه درمانی متناسب تنظیم خواهد شد.

1. ترک کلونازپام چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک کلونازپام بین یک تا سه هفته است که به مدت زمان مصرف فرد وابسته است و بعد از معاینه زیر نظر متخصص تعیین می شود.

1. کلونازپام را چگونه باید ترک کرد؟

برای ترک از روش های نوین و اصولی باید استفاده شود که تنها مرکز معتبر ترک کلونازپام از روش های جدید بهره می برد و به درمان فرد کمک خواهد کرد.

قرص کلونازپام چند روز در بدن میماند؟
کلونازپام نیمه عمر طولانی دارد. نیمه عمر به مدت زمان خروج نیمی از یک دوز دارو از بدن اشاره دارد. نیمه عمر کلونازپام سی تا چهل ساعت است. بنابراین یک تا دو روز طول می‌کشد تا فقط 50 درصد کلونازپام از بدن خارج شود.
آیا کلونازپام خواب آور است؟
کلونازپام نیز مانند همه بنزودیازپین‌ها جزء داروهای آرامش بخش و خواب آور است. این دارو بر سیستم عصبی مرکزی بدن اثر می‌گذارد برای همین اثر آن به سرعت نمایان می‌شود و تا ۴ ساعت نیز باقی می‌ماند.