آیا مصرف متادون همراه با ترامادول برای بدن ضرر دارد؟

نتیجه مصرف متادون با ترامادول
مدیرسایت
2 فوریه 2020

متادون و ترامادول دو داروی اعتیاد آور هستند که طبیعتا مانند هر ماده مخدری به تنهایی عوارضی را با خود به همراه دارند. تداخل مصرف مواد مخدر با یکدیگر می توانند خطرات و عوارض چند برابری به همراه داشته باشند. در این مقاله می خواهیم به بررسی عواقب جبران ناپذیر و ضرر مصرف متادون با ترامادول بپردازیم. پس در این مقاله همراه کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی باشید.

خطرناک ترین داروهای اعتیاد آور و مسکن کدامند؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بسیاری از داروها هستند که مصرف ناشیانه آن ها اعتیادآور است. این داروها در فرد ایجاد وابستگی کرده و بعد از مدتی اعتیاد به آن مشهود می شود. در اعتیاد دارویی بدن نسبت به تأثیرات دارو تحمل پیدا می ‌کند و روز به روز بر دوز مصرفی دارو افزوده می شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که عملکرد روزانه فرد کاملاً تحت تأثیر دارو قرار می ‌گیرد. داروهای مسکن مشهور ترین داروهایی هستند که جزو دسته اعتیادآورها به حساب می آیند. در میان مسکن ها ترامادول، مورفین و متادون رایج ترین داروهای اعتیادآور هستند.

عوارض مصرف متادون همراه با ترامادول

متادون مسکن اعتیادآور

متادون یک مخدر صنعتی است که به صورت پودر کریستالی سفید رنگ یا قرص و مانند شربت تریاک به صورت شربت تولید می شود. مخدر متادون تحت نام تجاری Dolophine به فروش می رسد و برای تسکین درد های شدید یا هنگام ترک اعتیاد مواد مخدر با دوز بالا استفاده می شود. این داروی مسکن به شدت اعتیادآور بوده و عوارض جبران ناپذیری دارد. استفاده از متادون تاحدی عوارض دارد که حتی برای درمان ترک اعتیاد در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد هم تحت نظر پزشک متخصص مصرف می شود.

قرص ترامادول چیست و چه عوارضی دارد؟

ترامادول یکی از داروهای ضد درد در دنیای مسکن ‌هاست که اثراتی همانند مورفین در بدن ایجاد می ‌کند. ترامادول هم مانند مورفین به گیرنده ‌های اپیوئیدی مغز متصل می ‌شود. نقش این گیرنده ‌ها انتقال احساس درد از نقاط گوناگون بدن به مغز است. مانند سایر مواد مخدری که برای تسکین درد مصرف می‌ شوند، قرص ترامادول هم به شدت اعتیادآور است.

 

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد ترامادول چگونه انجام می شود؟

ترکیب مصرف همزمان ترمادول و متادون

مصرف متادون باعث اعتیاد می شود یا ترک اعتیاد؟

این موضوع که آیا برای ترک اعتیاد می توان از متادون استفاده کرد یا خیر باید با توجه به نظر پزشک متخصص صورت گیرد. اما فراموش نکنید که خود متادون یک مخدر اعتیاد است که حتی کلینیک های اختصاصی برای ترک مصرف آن تحت عنوان مرکز ترک متادون وجود دارد. درواقع متادون نوعی جایگزین است نه درمان؛ که باید با مشورت پزشک متخصص در کنار راه های دیگر درمان ترک اعتیاد استفاده شود.

شایع ترین علت مرگ بر اثر ترکیب مصرف کدام مخدرهاست؟

ترکیب مصرف دو مخدر متادون و ترامادول علت 65 تا 70 درصد مسمومیت های ناشی از تركیبات مخدر، در مراجعه كنندگان به بیمارستان هاست. بعد از ترکیب مصرف متادون با ترامادول، مسمومیت های استفاده از تریاک با دیگر مواد مخدر جایگاه دوم را را در مرگ و میر افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر دارد. بعد از این مخدرها مسمومیت با شیشه، حشیش و هروئین به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

عوارض مصرف همزمان متادون با دیگر مخدرها

متادون ماده مخدری است که نه تنها مصرف آن با مسکن ترامادول بلکه با دیگر مخدرها نیز واکنش های جبران ناپذیری نشان می دهد. بعد عوارض ناشی از مصرف متادون با ترامادول، مصرف همزمان متادون با تریاک نیز به شدت خطرناک است.

عوارض مصرف متادون با ترامادول

افرادی که به مصرف همزمان متادون و تریاک اعتیاد دارند می توانند با مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد یا مرکز سم زدایی بدن از اعتیاد اقدام به ترک و جایگزینی یکی از مخدرها کنند. زیرا ادامه به مصرف همزمان دو مخدر می تواند باعث ایجاد واکنش های خطرناک با داروهای احتمالی شوند که فرد آن ها را روزانه مصرف می کند. ضمنا به خاطر داشته باشید که ترک مصرف یک ماده مخدر تحت نظر مراکز تخصصی به مراتب آسان تر از ترک اعتیاد به چند ماده مخدر است.

مصرف متادون و ترامادول برای چه افرادی ممنوع است؟

هرچند تا به اینجا متوجه شدیم که مصرف داروهای مسکن از قبیل متادون، مورفین و ترامادول جز با تشخیص پزشک برای هیچ فردی پیشنهاد نمی شود اما گروهی از افراد هستند که برای مصرف این داروها حتی به عنوان مسکن، ممنوعیت دارند. مصرف ترامادول و متادون برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است. افراد زیر ۱۸ سال هم پس از جراحی لوزه یا غدد مربوط به بینی نباید ترامادول مصرف کنند. کسانی که بین ۱۲ تا ۱۸ سال سن دارند و دچار اضافه وزن یا بیماری تنفسی مانند آپنه خواب یا بیماری های ریوی جدی هستند هم نباید به ‌سراغ مصرف مسکن هایی نظیر متادون یا ترامادول بروند.

عواقب مصرف ترامادول و متادون

در مجموع باید از این نکته آگاهی داشته باشیم که اعتیاد به مصرف هر ماده مخدری عوارض جبران ناپذیر در پی دارد. اگر هر کدام از مخدرها همراه با مخدر دیگری مصرف شود می تواند باعث مسمومیت های شدید، واکنش های دارویی و حتی مرگ های ناگهانی شود. اقدام سریع و اصولی به ترک قدم به قدم، اولین مرحله ای است که می توانیم برای خود یا عزیزانی که مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر هستند، برداریم. پس این قدم را از بیماران دریغ نکنیم.

3.8/5 - (42 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

با سلام و خسته نباشید اگه میتونید یه کمک کنید دارویی چیزی دارین که بتونم ترامادول رو ترک کنم.
من از سن ۱۸ سالگی شروع به استفاده ترا کردم البته تفریحی و کم کم در سن ۲۲ سالگی به هر روز خوردن عادت کردم و الان در سن ۲۹ سالگی دارم باز مصرف میکنم با دوز بالاتر و میخوام که بذارم کنار ولی بخاطر شرایط کنونی میترسم بخاطر متاهل بودن و یه بچه کوچیک دارم و خانومم خیلی رو این مورد حساسه و نمیخوام که اصلا متوجه این موضوع بشن خواهش میکنم راهنمایی کنید چطور میتونم کنار بذارم تشکر

رایان بشکولی
6 می 2020

    برای تعیین وقت ویزیت مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید، متخصصان روانشناسی اعتیاد آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

    کلینیک پیام تندرستی
    9 می 2020

    سلام
    عزیز من سه تا چهار سال ترا خوردم روزی یک خشاب ترا ۲۰۰ میخوردم چندین بار جاهای خیلی نافرمی تشنج کردم همیشه در دسترسم بود یکساعت از خوردنم میگذشت از خمیازه نمیتونستم خودمو جمع کنم منو خیلی ترسونده بودن که ترکش خیلی اذیت میکنه…خلاصه هر وقت قرصو میخوردم حالم از خودمو ترامادول با اون مزه بدش بهم میخورد یک شب تولد دوستام دعوت بودم مشروب گرفنه بودم تو راه مامور گرفت منو مشروب خیلی زیاد بود قاضی فرستاد زندان….همه میدونستن ترا میخورم ولی توی زندانم به کسی نگفتم باورت نمیشه به امام رضا یکروز دوروز خمیازه داشتم همونجا افتادم به کره خوری و اشتها .خودم نفهمیدم همچین گذاشتم کنار که هروقت یادش میافتم حال میکنم….داداش نترس بخداوندی خدا هیچی نیست فقط تصمیم قطعی بگیر یکجا برو که نباشه وفقط وفقط استراحت کنی فقط ترس

    فرزین
    23 اکتبر 2020

      سلام داداش دمت گرم خدا ازت راضی باشه
      پیامت طوری روحیه و جرأت منو بالا برد واقعا تونستم ترک کنم ولی نه با آسانی شما
      ممنون خدانگه دارت باشه

      Omid
      28 نوامبر 2020

    با سلام برای ترک اصولی مواد اعتیادآور باید تنها به مراکز تخصصی درمان اعتیاد با مجوز رسمی از وزارت بهداشت مراجعه کنید. بدون نظارت کادر پزشکی برای بیمار قابل تحمل نیست و موجب لغزش و سوء مصرف مجدد او می شود.
    لطفا با شماره 02122222241 تماس بگیرید

    کلینیک پیام تندرستی
    24 جولای 2021

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان