روش های ترک تریاک

روش ترک تریاک
24 دسامبر 2022

آسان‌ترین راه ترک تریاک، تصمیم قطعی برای کنار گذاشتن آن است، برای این منظور بیمار باید انگیزه‌ای قوی برای خود در نظر بگیرد تا در مسیر ترک اعتیاد با اراده محکم پیش برود. پس از تصمیم‌گیری برای ترک اعتیاد دومین قدم انتخاب مرکز معتبر ترک اعتیاد است زیرا راحت‌ترین راه ترک تریاک و پیشگیری از عوارض خطرناک آن، بهره‌گیری از خدمات پزشکی ارائه‌شده در این مراکز است.

تریاک از دوران باستان به‌عنوان دارویی طبیعی برای تسکین درد مورداستفاده قرار می‌گرفته است. حدود 25 نوع ماده آلکالوئیدی از تریاک استخراج‌شده است. مرفین، کدئین، نارسئین، پاپاورین، نوسکاپین و تبائین،  موجود در تریاک با مسدود کردن گیرنده‌های درد در مغز  باعث القا حس سرخوشی در مصرف‌کننده می‌شوند. خاصیت ضد درد تریاک، آن را به ماده‌ای اعتیادآور بدل کرده است به طوری که پس از مدتی، فرد به‌شدت به آن وابسته شده و توانایی قطع مصرف آن را ندارد!

کمپ‌های ترک اعتیاد انواع راه های ترک تریاک را بسته به مدت‌زمان اعتیاد، اندازه و نوع مصرف تریاک و همچنین شرایط فیزیکی و روانی بیمار در قالب برنامه‌ای جامع ارائه می‌کنند. این برنامه‌های درمانی شامل خدمات پزشکی و روان‌درمانی هستند که به‌صورت ترکیبی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب بیشتر در مورد این ماده مخدر و آسانترین راه ترک تریاک آشنا خواهیم شد.

راه‌های ترک تریاک

هرچه طول دوره مصرف تریاک بیشتر باشد، عوارض حاصل از قطع مصرف، شدیدتر خواهد بود به طوری که روند ترک اعتیاد به تریاک بدون کمک متخصص اعتیاد، مسیری پر چالش و گاهی خطرناک است. کمپ‌های ترک اعتیاد و کلینیک‌های معتبر فعال در زمینه ترک مواد مخدر، با عرضه خدمات ضروری پزشکی و حمایت‌های روحی-روانی، روش آسان ترک تریاک را برای بیماران به ارمغان آورده‌اند.

امروزه اعتیاد به مشتقات تریاک و مواد مخدر صنعتی، در سطح جهان گسترش‌یافته است. استعمال تریاک به‌صورت خام (تصفیه نشده) بیشتر در جوامع شرقی و به‌خصوص ایران و افغانستان مشاهده می‌شود و بیشترین تعداد افرادی که به کمپ‌های ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، بیماران معتاد به تریاک هستند. البته دلیل اصلی اعتیاد به تریاک در ایران، شاید ریشه در باورهای اشتباه، نسبت به خاصیت درمانی این ماده مخدر است. به هر شکل دلیل استفاده از تریاک هرچه که باشد عاقبتی جز اعتیاد در انتظار مصرف‌کننده نیست!

روش‌های ترک اعتیاد تریاک بسته به میزان اعتیاد فرد متفاوت است، انتخاب روش مناسب بر عهده درمانگر است و پس از اولین مشاوره و بررسی وضعیت بیمار مشخص می‌شود. به‌طورکلی ترک مواد مخدر به روش‌های زیر انجام می‌شود.

• روش تدریجی قطع مصرف
  • سم‌زدایی فوق‌سریع
  • کاشت ایمپلنت نالتروکسان
  • روان‌درمانی و مشاوره

درمان خود را در کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز ترک تریاک به همراه پزشکان متخصص شروع کنید .

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

روش های ترک تریاک بدون درد

ماهیت ضد درد تریاک باعث شده تا قطع مصرف آن عوارض دردناکی را به همراه داشته باشد به همین دلیل بسیاری از بیماران توانایی تحمل این علائم را ندارند. درگذشته نه چندان دور برای ترک اعتیاد تنها یک انتخاب پیش روی بیمار قرار داشت و آن‌هم ترک یک‌باره تریاک بود. در روش سنتی ترک اعتیاد، بیمار یا به تخت بسته می‌شد یا در داخل اتاقی زندانی می‌شد و به‌این‌ترتیب با درد و رنج فراوان مراحل سم‌زدایی را طی می‌کرد. این روش علی رقم رنج فراوانی که به بیمار تحمیل می‌کرد، کارایی زیادی نداشت و اکثریت بیماران پس از گذراندن دوره سم‌زدایی یا در ابتدای مسیر دوباره به مصرف مواد روی می‌آورند!

امروزه مرکز ترک تریاک با بهره‌گیری از جدیدترین متدهای روز دنیا، راه های ترک تریاک بدون درد را همراه با بهترین برنامه‌های روان‌درمانی، در اختیار بیماران قرار می‌دهند. به یاد داشته باشید بهترین روش ترک اعتیاد باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده باشد که احتمال بازگشت به مصرف مواد مخدر برابر با صفر باشد. همان‌طور که در قسمت‌های قبل بارها اشاره شد، مناسب‌ترین روش ترک اعتیاد با توجه به نوع ماده مخدر و شیوه مصرف آن، از سوی پزشک و متخصص اعتیاد (نارکولوژیست) انتخاب می‌شود.

به عنوان مثال، مواد سمی حاصل از مصرف شیره تریاک پس از 12 روز از بدن دفع می‌شود بنابراین بیماران با انجام مشاوره با کارشناسان مجرب، بهترین راه‌های ترک تریاک و شیره  را همراه با نظارت پزشکان با کمترین درد تجربه خواهند کرد.

آسان‌ترین روش ترک تریاک

باید این حقیقت را بدانید برای ترک اعتیاد هیچ روشی صد در صد آسان نیست و برای رهایی از ماده مخدر چاره‌ای جز تحمل و بردباری ندارید. با آنکه روش‌های نوین ترک اعتیاد با  استفاده از برخی داروها و ارائه خدمات بستری تا حد بسیار زیادی از درد و رنج بیماران کاسته است اما گاهی انتخاب داروهایی مانند متادون و ب 2 نه تنها اعتیاد را درمان نمی‌کند به لک بیمار را از چاله به چاه می‌اندازد!

متأسفانه برخی کمپ‌های ترک اعتیاد از داروهای مخدر (متادون و ب 2) برای کنترل درد ناشی از سم‌زدایی تریاک استفاده می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، دارودرمانی، راحت‌ترین راه برای ترک تریاک و روشی اصولی برای کنترل و مدیریت عوارض حاصل از قطع مصرف تریاک است به‌شرطی که خود اعتیادآور نباشند.

روش ترک اعتیاد تریاک با استفاده از داروهای غیر مخدر ایمن‌ترین راه در جهت رهایی از این بلای خانمان‌سوز است. نالتروکسان دارویی جدید و مؤثر برای درمان و سرکوب میل به مصرف مجدد مواد مخدر است. هرچند این دارو اعتیادآور نیست اما باید به تجویز پزشک و زیر نظر درمانگر در مدت‌زمان تعیین‌شده استفاده شود. مصرف خودسرانه نالتروکسان توصیه نمی‌شود!

کلینیک پیام تندرستی بهترین مرکز کاشت ایمپلنت نالتروکسان همراه با پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

هرچند راه های ترک اعتیاد تریاک نسبتاً متنوع است اما همه آنها موفقیت‌آمیز نیستند. برخی افراد با استفاده از داروهای گیاهی، روش خاص تغذیه‌ای، ورزش، شیوه‌های خاص روان‌درمانی اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند اما احتمال موفقیت در این روش‌ها به‌تنهایی کم است. راه‌های ترک اعتیاد تریاک زمانی با موفقیت همراه است که به شکل مرکب از چندین روش مانند: دارودرمانی، روان‌درمانی، درمان رفتارشناختی، مشاوره فردی، درمان گروهی و پشتیبانی خانواده و دوستان همراه باشد.

برای به‌دست آوردن درمان قطعی و بی‌بازگشت به مواد مخدر راه های ترک اعتیاد تریاک باید شامل بررسی دلایل بروز اعتیاد در فرد باشد. اعتیاد نوعی بیماری روانی است و برای درمان آن بیمار باید پس از سپری شدن دوران سم‌زدایی به‌صورت پیگیر تحت درمان روانی قرار بگیرد. با انتخاب کلینیک پیام تندرستی،  بهترین روش ترک تریاک با کمترین درد و بهترین پشتیبانی در دسترس بیماران قرار می‌گیرد. مرکز نگهداری ترک اعتیاد پیام تندرستی با دارا بودن سال‌ها تجربه و به‌کارگیری پرسنل کارآزموده آماده خدمات‌رسانی به بیماران عزیز است.

5/5 - (1 امتیاز)