فرصت درمان اعتیاد در دوران کرونا را از دست ندهید!

ترک اعتیاد و کرونا
مدیرسایت
21 نوامبر 2020

شیوع بیماری کووید ـ ۱۹ همگی ما را وادار کرده است که خود را با یک سبک زندگی کاملاً ناآشنا تطبیق دهیم. این موقعیت برای بیماران دچار اختلال سوءمصرف الکل و مواد مخدر بیش از همه دردسرآفرین است. تصمیم‌گیری برای درمان اعتیاد در دوران کرونا شاید در نگاه اول ساده نباشد، اما ما به شما ثابت میکنیم که این دوران بهترین فرصت برای ترک اعتیاد خواهد بود.

واکسن کرونا برای همه مردم از جمله بیماران خاص و مزمن لازم و ضروری است و برای هیچ گروهی از مردم منع مصرف ندارد. همچنین لازم است که بدانید واکسن کرونا با هیچ یک از داروهای ترک اعتیاد تداخل نخواهد داشت.
اما با توجه به شرایط فیزیکی و روحی شخص مصرف کننده در این زمان، ارائه خدمات سم زدایی و حمایت‌های لازم برای بیماران مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد بیش از پیش دشوار شده و متاسفانه مدیریت اعتیاد و کرونا در کنار هم بسیار مشکل است.

اتخاذ تصمیم‌های حساس و سرنوشت‌ساز در دوران‌های سخت و ناآرام همواره چالشی دشوار است. بسیاری از افراد به دلیل بیماری کووید – ۱۹ نمی‌دانند که چه زمانی دوباره سر کار خواهند رفت یا مطمئن نیستند که بتوانند دوباره کار پیدا کنند و حتی نمی‌توانند بدون ترس و نگرانی با دوستان‌شان معاشرت کنند. این نگرانی و عدم‌قطعیت برای بیماران معتاد پررنگ‌تر است و اختلال سوءمصرف را تشدید می‌کند.

اگر مبتلا به اعتیاد یا در حال ترک اعتیاد هستید، احتمالاً می‌ترسید که مبادا به دلیل مشکلات تنفسی زمینه‌ای، ناشی از استعمال دخانیات یا استنشاق مواد، بیشتر در معرض خطر باشید یا شاید نگران اثر مصرف الکل و مواد مخدر بر سیستم ایمنی بدن‌تان هستید. همچنین انزوای ناشی از خودقرنطینگی نیز احساس تنهایی‌تان را شدیدتر از همیشه کرده و باعث شده است که بیشتر در باتلاق اعتیاد فرو بروید. این ترس‌ها می‌تواند شما را از پا دربیاورد و بیش از پیش به سمت رفتارهای مخرب و ناسالم سوق بدهد.

تاثیر کرونا بر اعتیاد

کرونا و وسوسه ترک اعتیاد در خانه

دور از ذهن بودن و مشکلات زندگی در دوران همه‌گیری کووید ـ ۱۹ تأثیر قابل توجهی بر سوءمصرف مواد بیماران معتاد و افراد مستعد اعتیاد گذاشته است. عامل‌هایی مانند انزوای اجتماعی، استرس و بی‌حوصلگی، افراد را وسوسه می‌کند که به هر وسیله‌ای برای از بین بردن احساسات ناخوشایند متوسل شوند. متأسفانه نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر تسکینی زودگذر را به بهایی سنگین و بلندمدت به دست می‌دهد. خوددرمانی نیز به پناهگاهی کاذب تبدیل می‌شود که دل کندن از آن به تدریج و به موازات ایجاد وابستگی و اعتیاد سخت‌ و سخت‌تر می‌شود.

برخی بیماران معتاد در این دوران شیوع کرونا وسوسه می‌شوند که ترک اعتیاد در خانه را امتحان کنند و هر چند تعدادی ممکن است موفق شوند، اما در شرایطی که بسیاری از اوقات خود را به اجبار در خانه سپری می‌کنیم، ترک اعتیاد به تنهایی و بدون نظارت متخصص، روش علمی و ایمنی برای بسیاری از بیماران نیست. در ادامه خواهید خواند که چرا ترک اعتیاد در دوران شیوع ویروس کرونا اقدامی هوشمندانه است.

ویروس کرونا چگونه باعث تسهیل اعتیاد می‌شود؟

فعالیت‌های روزمره و ساختارهای مربوط به کار، محل تحصیل یا مسئولیت‌های خانوادگی معمولاً پیشرفت اعتیاد را آهسته می‌کند. کارمندی که باید فردا صبح زود در محل کارش حاضر باشد، نمی‌تواند خود را در الکل و مواد مخدر غرق کند.

از طرفی، درصد قابل توجهی از مردم نیز کارشان را به دلیل کووید ـ ۱۹ از دست داده‌اند یا ساعت کاری‌شان کمتر شده است و از این رو وقت آزاد بیشتری برای سوءمصرف مواد مخدر دارند و می‌توانند با آسودگی خاطر و بدون نگرانی از عواقب آنی به رفتار مخرب‌شان ادامه دهند. این روند نرخ ابتلا به اعتیاد را افزایش داده است.

محدود شدن دسترسی به الکل و مواد مخدر، عامل دیگری است که اعتیاد را تشدید می‌کند. افرادی که عادت داشتند هر بار یک یا دو ورق قرص خواب‌آور یا کمی مواد مخدر تهیه کنند، اکنون نگران تمام شدن موادشان هستند و می‌ترسند که مبادا دیگر نتوانند حالت لذت‌بخش و سرخوشی حاصل از مصرف مواد را تجربه کنند. این نگرانی نه تنها مصرف کلی مواد مخدر را کاهش نداده، بالعکس باعث شده است که معتادان دیوانه‌وار به خریدهای کلان روی بیاورند.

فروش مشروبات الکلی در امریکا در مارس ۲۰۲۰ ناگهان به میزان ۵۵٪ افزایش یافت؛ تسهیل خرید اینترنتی نیز مزید بر علت شد و کار انبار کردن مشروبات الکلی در خانه را برای امریکایی‌ها آسان‌تر کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی اعتیاد، بالا رفتن تحمل بدن در برابر اثر مواد مخدر است، در نتیجه مصرف‌کننده مجبور می‌شود که میزان مصرف خود را به تدریج افزایش دهد تا شاید دوباره بتواند اثرات لذت‌بخش قبلی را تجربه کند. وقتی فرد مقدار زیادی مواد مخدر را در خانه ذخیره کرده باشد، میزان مصرف خود را سریع‌تر افزایش می‌دهد و در نتیجه اعتیادش شدیدتر می‌شود.

درمان اعتیاد در دوران کرونا

عوارض کرونا بر سلامتی معتادان چیست؟

یکی از دلایل اصلی درمان سوءمصرف مواد مخدر در دوران شیوع ویروس کرونا این است که سوءمصرف مواد مخدر، عوارض ابتلا به کووید ـ 19 را شدیدتر می‌کند. سوءمصرف مواد مخدر به بدن آسیب می‌زند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، در نتیجه احتمال سرایت ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ـ ۱۹ در صورت تماس با ویروس افزایش می‌یابد.

به علاوه مصرف بسیاری از مواد مخدر علائم ویروس کرونا را تشدید می‌کند. کووید ـ ۱۹ نوعی اختلال تنفسی است که سیگاری‌ها یا افرادی که از سیگار الکترونیک (ویپ) استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. مصرف اپیوئیدها نیز عامل خطری با اثر ترکیبی است؛ مصرف مداوم یا مزمن اپیوئیدها، عملکرد سیستم تنفسی را مختل می‌کند و اکسیژن موجود در خون را کاهش می‌دهد، ویروس کرونا نیز می‌تواند چنین عوارضی داشته باشد.

تلاش برای ترک اعتیاد بدون نظارت بهترین دکتر ترک اعتیاد می‌تواند موجب بروز دو مشکل متفاوت برای معتادان در دوران شیوع ویروس کرونا شود. مشکل اول این است که بسیاری از علائم مشترک ناشی از قطع مصرف مواد، مانند تب و بدن درد، جزء علائم اصلی کووید ـ ۱۹ نیز هستند.

مشکل دوم این است که اگر علائم ترک اعتیاد خطرناک شود، دسترسی به درمان مناسب در زمانی که کووید ـ ۱۹ بار مضاعفی را بر سیستم درمانی تحمیل کرده و کادر درمان درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، بسیار سخت‌تر خواهد بود.

به منظور تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با کرونا ویروس ضروری است که سوءمصرف مواد مخدر را هر چه سریع‌تر ترک کنید. ایمن‌ترین و کارآمدترین روش برای ترک اعتیاد، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و بهره‌گیری از خدمات جامع مدیریت ترک اعتیاد است.

درمان سرپایی ترک اعتیاد در دوران کر

چرا ترک اعتیاد در دوران شیوع کرونا مهم‌تر از همیشه است؟

هیچ‌گاه برای درمان اعتیاد زود نیست و نباید اجازه بدهید که کووید ـ ۱۹ مانعی برای شروع درمان اعتیاد بشود. بنا به سه دلیل مهم زیر ضروری است که اعتیادتان را حتی در دوران شیوع ویروس کرونا ترک کنید:

  • بی‌حوصلگی: گوشه‌نشینی در دوران قرنطینه باعث می‌شود که وقت آزاد فراوانی پیدا کنید. در چنین شرایطی اگر مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را نیاموخته باشید، مقاومت کردن در برابر وسوسه مصرف الکل و مواد مخدر برایتان سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.
  • تنهایی: ممکن نبودن معاشرت حضوری با دوستان یا خانواده، احساس تنهایی را تشدید می‌کند و محرکی می‌شود که فرد را به سمت خوددرمانی با مواد اعتیادآور سوق دهد.
  • احساس در دام افتادن : افرادی که مجبورند هر ۷ روز هفته را ۲۴ ساعته با خانواده‌شان در قرنطینه بمانند، از این ارتباط شبانه‌روزی بی‌وقفه، مضطرب و ناراحت می‌شوند و برای سرکوب کردن استرس و ناراحتی‌شان به سوءمصرف مواد مخدر پناه می‌برند.

عامل‌های فوق احتمال شدیدتر شدن اعتیاد را بالاتر می‌برد و اعتیاد بسیار سریع‌تر از شرایط عادی پیشرفت می‌کند.

آیا ترک اعتیاد در دوران شیوع کرونا ایمن است؟

مراکز بازپروری و ترک اعتیاد جزء ارائه‌دهندگان خدمات ضروری به شمار می‌آیند، به همین دلیل حتی بیمارانی که به درمان بستری نیاز دارند، می‌توانند خدمات مورد نیازشان را در این دوران دریافت کنند. همچنین تمهیدات لازم برای حفظ ایمنی بیماران و کارکنان کلینیک‌ها در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غربالگری و تحت نظر گرفتن بیماران
  • انجام آزمایش تشخیص کووید ـ ۱۹ بر روی بیماران دچار تب
  • کوچک کردن گروه‌ها و گردهمایی‌ها به منظور حفظ فاصلۀ فیزیکی
  • رعایت استانداردهای بهداشتی و نظافت سخت‌گیرانه‌تر.

درمان سرپایی ترک اعتیاد در دوران کرونا

بیمارانی که درمان سرپایی را در دوران کرونا انتخاب می‌کنند، در مرکز ترک اعتیاد بستری نمی‌شوند، اما چند روز در هفته یا حتی هر روز برای مشاوره و دریافت داروها یا خدمات لازم به کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی مراجعه می‌کنند.

درمان سرپایی روش مناسبی برای ترک اعتیاد است که تماس با دیگران را در دوران کرونا کاهش می‌دهد. به علاوه مراجعه به بهترین مرکز ترک اعتیاد در دوران دورکاری و قرنطینه نیازی به مرخصی‌ گرفتن‌های متعدد و توضیح دادن به همکاران و اطرافیان ندارد. ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی اصول زیر را به منظور جلوگیری از سرایت بیماری کووید ـ ۱۹ رعایت می‌کنیم:

  • محافظت از بیماران و کارکنان در برابر ویروس کرونا با رعایت پروتکل بهداشتی
  • جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری در کلینیک
  • ارائه محیط درمانی آرام و مناسب به بیماران دچار اختلال سوءمصرف مواد مخدر

علاوه بر سه اصل فوق، ما سه نکته مهم دیگر را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. نکته اول این است که نیازهای بیماران به تناسب ماده مصرفی تغییر می‌کند. نکته دوم خطری است که بیماران معتاد مبتلا به کووید ـ 19 را تهدید می‌کند و نکته سوم احتمال سرایت کووید ـ ۱۹ به دیگران است. تمام این اصول و ملاحظات در شروع درمان در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی مورد توجه قرار می‌گیرد.

درمان اعتیاد در دوران کرونا

درمان بستری ترک اعتیاد در دوران کرونا

هر چند درمان سرپایی روش مناسبی برای ترک اعتیاد برخی بیماران محسوب می‌شود، اما تمام بیماران نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. قطعاً بیماران مبتلا به اختلال شدید سوءمصرف مواد مخدر از درمان بستری نتیجه بهتری می‌گیرند؛ چرا که در مرکز ترک اعتیاد تحت مراقبت شبانه‌روزی هستند و از مراقبت‌های تخصصی ما در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد پیام تندرستی برخوردار می‌شوند.

مراقبت تخصصی شبانه‌روزی برای برخی بیماران، به ویژه بیماران نیازمند به سم‌زدایی دارویی ضروری است. در درمان بستری مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی نیز رویه‌های غربالگری به منظور کاهش خطر سرایت کووید ـ ۱۹ رعایت می‌شود و غربالگری را بر روی تمام کارکنان، بیماران و ملاقات‌کنندگان پیش از ورودشان انجام می‌دهند.

بیمارانی که نتیجه آزمایش کووید ـ ۱۹ آنها مثبت شده است، باید تا زمان بهبودی در قرنطینه بمانند یا در صورت وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شوند. ضروری است که برنامه درمان جامعی برای بیماران عفونی و غیرعفونی طراحی شود و پروتکل‌های بهداشتی مانند شستشوی مرتب دست‌ها به منظور جلوگیری از سرایت بیماری کووید ـ ۱۹ به دقت رعایت شود.

تضمین سلامت مراجعین در دوران شیوع کرونا

هر چند کلینیک پیام تندرستی سعی کرده است که خدماتش حتی‌الامکان استمرار داشته باشد، اما با شرایط فعلی شیوع کرونا در تهران، برگزاری جلسات گروهی مانند جلسات مشاوره خانواده در حال حاضر ممکن نیست.

همچنین ما در مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی، تعداد ملاقات‌کنندگان را به حداقل رسانده‌ایم تا مطمئن شویم که سهم خود را در جلوگیری از سرایت ویروس کرونا به درستی انجام می‌دهیم. اما در عین حال شرایطی فراهم کرده‌ایم تا بیماران بستری بتوانند از طریق تماس تلفنی یا اینترنتی با خانواده‌شان ارتباط داشته باشند.

تأثیر ویروس کرونا بر آینده درمان اعتیاد

متاسفانه به نظر نمی‌آید که به زودی با این بیماری نوپدید خداحافظی کنیم، بنابراین انتظار می‌رود که رویه‌های عادی زندگی از نو تعریف شود. گمان می‌رود که استرس دوران کرونا بسیاری از بیماران را دوباره به سمت اعتیاد بکشد و برگشت به اعتیاد موجب اوج گرفتن تقاضاها برای بهره‌گیری از خدمات ترک اعتیاد شود. از این رو ضروری است که مراکز ترک اعتیاد خود را برای ارائه خدمات به بیماران به روشی ایمن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود در آینده، ویزیت‌های اینترنتی بیماران با استقبال قابل توجهی مواجه شود و خدمات مجازی درمان به استاندارد نوین مراقبت از بیماران، به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا ساکن مناطق روستایی دورافتاده تبدیل شود.

درمان اعتیاد در دوران شیوع کرونا را با ما تجربه کنید

یاد گرفتن روش زندگی کردن به روشی سالم و شاد در زمانی که سایه شوم کووید ـ 19 بر همه جا گسترده شده است، چالش دشواری است که سختی آن در صورت ابتلا به اعتیاد دوچندان می‌شود. ما در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد پیام تندرستی از اهمیت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای مثبت آگاهی داریم. شما چه به نظارت شبانه‌روزی در درمان بستری، چه به خدمات منعطف درمان سرپایی ترک اعتیاد نیاز داشته باشید، آماده‌ایم که به شما کمک کنیم.

برای مشاوره تخصصی با همکاران مجرب ما می‌توانید در تمام ساعات شبانه‌روز با ما تماس بگیرید. کلینیک پیام تندرستی تهران با ارائه جدیدترین و علمی‌ترین روش‌های درمان اعتیاد با پزشک، روانشناس و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد، بازگشت سلامتی‌تان را به روشی ایمن تضمین می‌کند. اگر آماده‌اید که از این دوران قرنطینه اجباری نهایت استفاده را ببرید و زندگی‌تان را متحول کنید، خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید همین امروز از طریق شماره ۴۱ ۲۲ ۲۲ ۲۲- ۰۲۱ با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان