تاثیر اعتیاد بر دیابت: اعتیاد چه تاثیری روی قند خون دارد؟

تاثیر اعتیاد بر دیابت
مدیرسایت
2 فوریه 2022

بیماری قند خون که عمدتا با نام دیابت نیز شناخته می‌شود، یک نوع اختلال در سیستم متابولیسم بدن است. اختلالی که منجر به کاهش ترشح انسولین و یا کاهش اثرگذاری آن بر روی بدن انسان (به واسطه افزایش مقاومت بدن نسبت به این ماده) می‌شود. کاهش قند خون، مهم‌ترین وظیفه‌ای است که انسولین در بدن انسان دارد.

بیماران مبتلا به این بیماری عموما دو دسته هستند:

  • بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

در بدن افرادی که به این نوع دیابت مبتلا هستند، تولید انسولین، به علت از بین رفتن سلول‌های بتای موجود در پانکرانس، متوقف شده است.

  • بیماران مبتلا به دیابت نوع 2:

در بدن این افراد، مقاومت بسیار زیادی نسبت به انسولین ایجاد شده است. مقاومتی که در نهایت منجر به ایجاد آسیب در سلول‌های بتای پانکراس و توقف کامل ترشح انسولین می‌شود.

مصرف مواد اعتیاد آور چه عوارضی برای افراد دیابتی دارد؟

تاثیر اعتیاد بر روی دیابت را می‌توان در دو حوزه زیر مورد بررسی قرار داد:

  • دسته‌ای از مواد اعتیاد آور، نظیر نوشیدنی‌های الکل‌دار می‌توانند به تنهایی میزان قند خون بدن را افزایش دهند. مسئله بسیار خطرناکی که می‌تواند عاملی برای ایجاد و یا تشدید بیماری دیابت به شمار رود.
  • مواد اعتیاد آور به واسطه ایجاد احساسات متفاوت و متناقض در فرد (خماری قبل از استفاده و نئشگی بعد از مصرف مواد) می‌توانند نقش بسیار مهمی را در دور کردن فرد از روتین‌های یک زندگی سالم داشته باشند.

به عنوان مثال، اعتیاد در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند:

  • نظم طبیعی زندگی آن‌ها برای دریافت مقدار مشخصی از انسولین (از طریق تزریق) را دچار اختلال کند. مسئله‌ای که می‌تواند سبب بالا رفتن قند خون در بدن فرد و در موارد حادی مرگ او شود.
  • به واسطه تاثیرات روانی که در فرد ایجاد می‌کند، منجر به تعویق انداختن مصرف مواد غذایی در وعده‌های مناسب غذایی شود. مسئله بسیار خطرناکی که می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، فاجعه آفرین باشد. چراکه در این صورت، بدن به ناچار از چربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کند. در چنین حالتی نوعی از اسیدهای سمی به نام کتون به خون راه پیدا می‌کنند. شرایطی که به آن کتواسیدوز گفته می‌شود و در آن، فرد علائمی همچون:
  • استفراغ
  • درد شدید در شکم
  • کاهش شدید حجم آب موجود در بدن
  • استشمام بویی شبیه به استون به هنگام تنفس

را تجربه می‌کند. به هنگام مواجه شدن با چنین شرایطی، مراجعه به پزشک، اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. از این رو لازم است که افراد دیابتی که دچار اعتیاد شده اند، هرچه سریع‌تر تحت نظر یک کلینیک و مرکز معتبر و با نظارت پزشک، اقدام به ترک اعتیاد کنند. در چنین مواردی لازم است بعد از ویزیت پزشک ترک اعتیاد کلینیک، حتما مسئله ابتلا به دیابت خود درمیان بگذارند تا به این وسیله، برنامه‌ ترکی متناسب با شرایط بیمار (کنترل قند خون او) در نظر گرفته شود.

تاثیر تریاک بر دیابت

برخی از افراد مبتلا به دیابت، تحت تاثیر شنیدن جملات بی پایه و بی اساسی همچون “تاثیر تریاک بر روی کاهش قند خون و درمان دیابت” اقدام به مصرف چنین ماده‌ مخدری می‌کنند. تریاک از طریق تاثیری که بر روی تنگ کردن عروق قلب و در نتیجه بالا بردن احتمال سکته قلبی که دارد، می‌تواند عوارض و مشکلات قلبی ناشی از بیماری دیابت را تشدید کند که با مراجعه به بهترین مرکز ترک تریاک، باید تریاک را برای همیشه کنار گذاشت.

تاثیر هروئین بر دیابت

هروئین ماده بسیار خطرناکی بوده که ترشح ترکیبات هورمونی همچون انسولین در بدن را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌سازد. ایجاد هرگونه اختلالی در ترشح چنین ماده‌ای در بدن افراد مبتلا به دیابت نیز می‌تواند تهدید بسیار جدی برای سلامت آن‌ها به شمار رود. تاثیرات هروئین بر دیابت تنها به موارد گفته شده محدود نمی‌شود بلکه این ماده می‌تواند از طرق مختلفی همچون ایجاد حالت سرخوشی، خواب آلودگی و نشئگی بعد از مصرف، فرد را از خوردن مواد غذایی در وعده‌های غذایی و یا حتی تزریق انسولین، غافل سازد. اتفاق بسیار تلخی که می‌تواند در موارد حاد منجر به مرگ افراد شود.

تاثیر کوکائین بر دیابت

کاهش اشتهای فرد و درنتیجه نخوردن مواد غذایی در وعده‌های غذایی، اصلی‌ترین تاثیر کوکائین بر روی دیابت است. کوکائین همچنین می‌تواند از طریق متمایل ساختن افراد به مصرف غذاهای چرب، تاثیرات انسولین و داروهای مخصوص بیماری دیابت موجود در بدن آن‌ها را به حداقل مقدار ممکن برساند. اتفاقی که می‌تواند پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی، منجر به افزایش قند خون در بدن فرد شود که تنها راه ترک کوکائین است.

تاثیر شیشه بر دیابت

شیشه از طریق تحت تاثیر قرار دادن عملکرد انسولین در بدن، می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. لازم به ذکر است که مصرف طولانی مدت این ماده می‌تواند باعث کم اشتها شدن افراد شود. مسئله‌ای که به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ترک شیشه بسیار کمک کننده است.

تاثیر الکل بر دیابت

مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار (همچون شراب و یا آبجو) می‌تواند از طریق تبدیل کربوهیدرات به گلوگز، منجر به افزایش سطح قند خون در بدن افراد شود.

از دیگر اثرات مصرف الکل بر روی دیابت می‌توان به مواردی همچون:

  • بالا بودن میزان قند در نوشیدنی‌های الکل‌دار و تاثیرات آن بر روی افزایش سطح قند خون بدن
  • تداخل ترکیبات الکل‌دار با برخی از داروهای مناسب افراد دیابتی و در نتیجه کاهش تاثیرات آن‌ها
  • تشدید مشکلات بینایی ایجاد شده در افراد به واسطه ابتلا به بیماری دیابت
  • تشدید آسیب‌های عصبی ایجاد شده در افراد به واسطه ابتلا به دیابت

اشاره کرد. لازم به ذکر است که برخی افراد بعد از نوشیدن الکل، گرسنگی بسیار زیادی را احساس می‌کنند. در چنین حالتی فرد دچار پرخوری می‌شود و شرایطی به نام هیپرگلیسمی را تجربه خواهد کرد.

تاثیر اکستازی بر دیابت

تاثیرات روانی ایجاد شده  به واسطه مصرف اکستازی، می‌تواند منجر به ایجاد بی‌نظمی در زندگی افراد مبتلا به دیابت شود. بی‌نظمی که می‌تواند سبب فراموشی آن‌ها برای تزریق انسولین یا خوردن مواد غذایی در وعده‌های غذایی شود و فرد را با بحران‌ها و مشکلات جسمی زیادی مواجه سازد. مصرف چنین ماده‌ای همچنین دارای عوارض بسیار زیادی برای افراد دیابتی بوده که به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره شده است:

  • افزایش میزان سدیم در بدن
  • ایجاد بدخوابی و یا بی خوابی در فرد
  • ایجاد بیماری‌های روحی و روانی همچون افسردگی
  • ایجاد اختلالاتی در حافظه فرد و توانایی او در به یاد آوردن
  • ایجاد آسیب جدی به کلیه‌های فرد و یا از کار افتادن آن‌ها بر اثر کاهش میزان آنزیم در بدن
  • ایجاد بی نظمی در ضربان قلب از طریق کند و آهسته کردن ضربان (در مورادی می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.)

تاثیر کتامین بر دیابت

مصرف کتامین در افراد مبتلا به بیماری دیابت، می‌تواند آن‌ها را با اختلالات جدی در سیستم عصبی مرکزی (مغز) مواجه سازد. این ماده همچنین از قدرت توهم زایی بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند از این طریق، اختلالات جسمی جدی را برای فرد ایجاد کند.

مراجعه به یک کلینیک معتبر، راهی برای رهایی از اعتیاد در افراد دیابتی

مراجعه به یک بیمارستان ترک اعتیاد با مجوز بستری از وزارت بهداشت، هوشمندانه‌ترین اقدامی است که می‌توان برای مواجه شدن با اعتیاد (زمانی که شخص مبتلا به دیابت، از اعتیاد به مصرف مواد مخدر رنج می‌برد) انجام داد. کلینیکی که بتواند در قالب یک همراه خوب، فرد و همچنین خانواده او را در طی کلیه مراحل ترک، از سم زدایی تا رسیدن به بهبودی کامل همراهی کند.

در کلینیک‌هایی که درمان عارضه اعتیاد در آن‌ها به صورت شبانه روزی (24 ساعته) و زیر نظر پزشک انجام می‌شود، کلیه شرایط جسمی مربوط به این بیماران (افراد مبتلا به دیابت) به صورت لحظه به لحظه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی لحظه به لحظه شرایط بیمار، سبب می‌شود که در صورت بروز مشکل خاص و یا عوارض احتمالی، پزشک بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدامات لازم را برای حفظ سلامتی و جان بیمار انجام دهد.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد پیام تندرستی با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون: پذیرش و بستری 24 ساعته بیمار، تمرکز بر روی تمامی علائم روانی و جسمی ناشی از ترک، فراهم آوری کلیه خدمات رفاهی لازم، پیگیری های مستمر  بعد از ترک اعتیاد و … می‌تواند یک انتخاب مناسب برای ترک همیشگی اعتیاد باشد.

 به کارگیری متدهای روز درمانی همچون رفتار درمانی و یا کپسول نالتروکسان در بدن و … مهم‌ترین مزیت این کلینیک نسبت به دیگر مراکز موجود در سطح تهران به شمار می‌رود.

در این کلینیک، اولین مرحله از پروسه ترک اعتیاد، یعنی سم زدایی، به صورت کاملا تخصصی و تدریجی انجام می‌پذیرد. استفاده از روش سم زدایی تدریجی، در درمان اصولی بیمار (به ویژه در زمان‌هایی که بیمار وسوسه می‌شود تا مجددا به سمت استفاده از مواد روی آورد) نقش بسیار برجسته‌ای دارد.

در طول پروسه سم زدایی، تمامی علائم حیاتی بیمار به صورت 24 ساعته از سوی پزشک، رصد می‌شوند. ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیمار، در کنار مجوز رسمی این مرکز از سوی وزارت بهداشت و درمان، سبب شده ساختار کلینیک پیام تندرستی بسیار شبیه به یک بیمارستان باشد.

کاشت کپسول نالتروکسان، راهی برای رهایی همیشگی از اعتیاد

در این کلینیک، تلاش می‌شود از یکی از به روزترین و موثرترین روش‌های درمانی یعنی کاشت کپسول نالتروکسان استفاده شود. این روش که از سرعت و کارآیی بسیار بالایی برخوردار است می‌تواند برای افرادی که به هر دلیلی امکان استفاده از دارو (منظور خدمات دارویی مربوط به پروسه ترک است) را ندارند نیز موثر واقع شود. دارویی که در طی یک جراحی سرپایی پانزده دقیقه‌ای در بدن بیمار قرار داده می‌شود. دقت داشته باشید که در این جراحی سرپایی، بیمار تحت بی‌هوشی موضعی قرار گرفته می‌شود. با کاشت این داروی ترک اعتیاد در بدن، دیگر فرد هیچ نیازی برای مصرف روزانه مواد را در خود نمی‌بیند. به عبارت بهتر، استفاده از چنین متد درمانی، میل به مصرف مواد را در بدن فرد به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

بهره‌گیری از متدهایی همچون روان‌درمانی

اهمیت استفاده از این متدها به ویژه برای افرادی که در مسیر ترک اعتیاد به موادی همچون کوکائین، شیشه، گل، خانواده کانایس و … هستند دوچندان است. علت این مسئله هم، عوارض روانی بسیار زیادی ناشی از ترک مواد مخدر مذکور است. متدهایی که برای ترک همیشگی اعتیاد در کلینیک پیام تندرستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترکیب هوشمندانه روان‌درمانی و دارو درمانی برای ترک اعتیاد همیشگی

در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی، کادر درمان در تلاش هستند که برای کاهش عوارض ناشی از ترک، از بهترین و موثرترین متدهای درمانی استفاده کنند. در مواردی که فرد به استفاده از مواد مخدری همچون تریاک و یا شیره تریاک، ترامادول، ب 2 و … اعتیاد دارد، عوارض ناشی از ترک هم به صورت جسمی و هم به صورت روانی دیده می‌شوند. از این رو لازم است از ترکیب روان‌درمانی و دارو درمانی برای آن‌ها استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات کافی درمورد روند درمانی برای افراد دیابتی در مرکز پیام تندرستی با مشاوران ما در تماس باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
مدیرسایت
دسته بندی مقاله : مقالات ترک اعتیاد
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

همین حالا تماس بگیرید

02158225
Call Now Buttonمشاوره رایگان